מבהיל: הרווקים שנושעו בליל פורים
בשיתוף רינה של תורה
11.03.25
היום (חמישי) מציינים ברחבי העולם היהודי את תענית אסתר – יום צום ייחודי שאינו מסמל אבלות, אלא יום של גדולה ועת רצון, בו שערי שמיים נפתחים לתפילות, בזכות מרדכי ואסתר. הצום, שנקבע לזכר הישועה של היהודים מגזירת המן, נושא עמו כוח רוחני רב ומומלץ לנצלו לתפילה ולבקשות אישיות.
ה'קב הישר' מביא סגולה מיוחדת ליום זה: "יום זה הוא מסוגל מאד שיקובל תפילתנו בזכות מרדכי ואסתר, וכל מי שצריך רחמים על איזה דבר שהוא צריך להתפלל, יקח פנאי לעצמו ביום התענית ויאמר תחילה מזמור כ"ב בתהילים 'אילת השחר', ואח"כ ישפוך שיחו לפני ה', ויבקש בקשתו ויזכיר זכות מרדכי ואסתר אשר בזכותם ייעתר לו הקב"ה, ויפתח לו שערי רחמים, ותקובל תפילתו ברצון".
תענית אסתר אינה מוזכרת בתלמוד, אך מופיעה לראשונה ב'שאילתות דרב אחאי', שם מוסבר כי הצום אינו לזכר שלושת ימי הצום במגילה, אלא לזכר צום היהודים בי"ג באדר, כהכנה לקרב מול אויביהם. רבנו תם מוסיף כי גם במלחמות קודמות, כמו זו של משה מול עמלק, היו אבותינו צמים טרם יציאתם לקרב.
בניגוד לצומות החורבן, תענית אסתר אינה מבטאת צער אלא נס. זו הסיבה שהיא קלה יותר בהלכה – מותר לערוך חתונות ביום זה, ופטורים ממנה חתן, כלה ובעלי ברית.
נשים הרות (מהחודש השלישי) ומניקות (עד שנתיים מהלידה) פטורות, וכן מי שסובל מחולשה או כאב משמעותי. במקרה של ספק, מומלץ להתייעץ עם פוסק הלכה.
בשונה מצומות אחרים, כאן אין איסור רחצה, ואף מותר לצחצח שיניים בזהירות, ללא בליעת מים.
במקרה כזה, מקדימים את הצום ליום חמישי שלפניו. מי ששכח לצום ביום חמישי, יכול להשלים ביום שישי.
הצום אינו לזכר שלושת ימי הצום של אסתר, אלא לזכר התענית שקדמה למלחמה בי"ג באדר, כסימן לכך שניצחון יהודי אינו בכוח הנשק אלא בכוח התפילה. ה'משנה ברורה' כותב כי מטרת הצום היא "לזכור שה' רואה ושומע כל אדם בעת צרתו", ולהשריש בלב עם ישראל את כוח התפילה לדורות.
ה'קב הישר' מוסיף עוד כי התענית מהווה גם הגנה רוחנית: כאשר עם ישראל חוגג את פורים, יש חשש שהשמחה תוביל לחטא. לכן מקדימים ופותחים בתענית, כדי למנוע קטרוג ולהכין את הלב לשמחת המצווה ועל ידי סליחות ותחנונים שאנו אומרים ברבים אנו מעוררים את זכות מרדכי ואסתר.
עיר | כניסת הצום | צאת הצום |
---|---|---|
ירושלים | 04:27 | 18:12 |
תל אביב | 04:23 | 18:14 |
חיפה | 04:22 | 18:13 |
באר שבע | 04:24 | 18:13 |
פרק כ"ב בתהילים ("אילת השחר") מומלץ לקריאה ביום תענית אסתר, כסגולה לקבלת התפילות.
(א) לַמְנַצֵּחַ עַל אַיֶּלֶת הַשַּׁחַר מִזְמוֹר לְדָוִד:
(ב) קלי קלי לָמָה עֲזַבְתָּנִי רָחוֹק מִישׁוּעָתִי דִּבְרֵי שַׁאֲגָתִי:
(ג) אלוקי אֶקְרָא יוֹמָם וְלֹא תַעֲנֶה וְלַיְלָה וְלֹא דוּמִיָּה לִי:
(ד) וְאַתָּה קָדוֹשׁ יוֹשֵׁב תְּהִלּוֹת יִשְׂרָאֵל:
(ה) בְּךָ בָּטְחוּ אֲבֹתֵינוּ בָּטְחוּ וַתְּפַלְּטֵמוֹ:
(ו) אֵלֶיךָ זָעֲקוּ וְנִמְלָטוּ בְּךָ בָטְחוּ וְלֹא בוֹשׁוּ:
(ז) וְאָנֹכִי תוֹלַעַת וְלֹא אִישׁ חֶרְפַּת אָדָם וּבְזוּי עָם:
(ח) כָּל רֹאַי יַלְעִגוּ לִי יַפְטִירוּ בְשָׂפָה יָנִיעוּ רֹאשׁ:
(ט) גֹּל אֶל ה' יְפַלְּטֵהוּ יַצִּילֵהוּ כִּי חָפֵץ בּוֹ:
(י) כִּי אַתָּה גֹחִי מִבָּטֶן מַבְטִיחִי עַל שְׁדֵי אִמִּי:
(יא) עָלֶיךָ הָשְׁלַכְתִּי מֵרָחֶם מִבֶּטֶן אִמִּי קלי אָתָּה:
(יב) אַל תִּרְחַק מִמֶּנִּי כִּי צָרָה קְרוֹבָה כִּי אֵין עוֹזֵר:
(יג) סְבָבוּנִי פָּרִים רַבִּים אַבִּירֵי בָשָׁן כִּתְּרוּנִי:
(יד) פָּצוּ עָלַי פִּיהֶם אַרְיֵה טֹרֵף וְשֹׁאֵג:
(טו) כַּמַּיִם נִשְׁפַּכְתִּי וְהִתְפָּרְדוּ כָּל עַצְמוֹתָי הָיָה לִבִּי כַּדּוֹנָג נָמֵס בְּתוֹךְ מֵעָי:
(טז) יָבֵשׁ כַּחֶרֶשׂ כֹּחִי וּלְשׁוֹנִי מֻדְבָּק מַלְקוֹחָי וְלַעֲפַר מָוֶת תִּשְׁפְּתֵנִי:
(יז) כִּי סְבָבוּנִי כְּלָבִים עֲדַת מְרֵעִים הִקִּיפוּנִי כָּאֲרִי יָדַי וְרַגְלָי:
(יח) אֲסַפֵּר כָּל עַצְמוֹתָי הֵמָּה יַבִּיטוּ יִרְאוּ בִי:
(יט) יְחַלְּקוּ בְגָדַי לָהֶם וְעַל לְבוּשִׁי יַפִּילוּ גוֹרָל:
(כ) וְאַתָּה ה' אַל תִּרְחָק אֱיָלוּתִי לְעֶזְרָתִי חוּשָׁה:
(כא) הַצִּילָה מֵחֶרֶב נַפְשִׁי מִיַּד כֶּלֶב יְחִידָתִי:
(כב) הוֹשִׁיעֵנִי מִפִּי אַרְיֵה וּמִקַּרְנֵי רֵמִים עֲנִיתָנִי:
(כג) אֲסַפְּרָה שִׁמְךָ לְאֶחָי בְּתוֹךְ קָהָל אֲהַלְלֶךָּ:
(כד) יִרְאֵי ה' הַלְלוּהוּ כָּל זֶרַע יַעֲקֹב כַּבְּדוּהוּ וְגוּרוּ מִמֶּנּוּ כָּל זֶרַע יִשְׂרָאֵל:
(כה) כִּי לֹא בָזָה וְלֹא שִׁקַּץ עֱנוּת עָנִי וְלֹא הִסְתִּיר פָּנָיו מִמֶּנּוּ וּבְשַׁוְּעוֹ אֵלָיו שָׁמֵעַ:
(כו) מֵאִתְּךָ תְהִלָּתִי בְּקָהָל רָב נְדָרַי אֲשַׁלֵּם נֶגֶד יְרֵאָיו:
(כז) יֹאכְלוּ עֲנָוִים וְיִשְׂבָּעוּ יְהַלְלוּ ה' דֹּרְשָׁיו יְחִי לְבַבְכֶם לָעַד:
(כח) יִזְכְּרוּ וְיָשֻׁבוּ אֶל ה' כָּל אַפְסֵי אָרֶץ וְיִשְׁתַּחֲווּ לְפָנֶיךָ כָּל מִשְׁפְּחוֹת גּוֹיִם:
(כט) כִּי לַה' הַמְּלוּכָה וּמֹשֵׁל בַּגּוֹיִם:
(ל) אָכְלוּ וַיִּשְׁתַּחֲווּ כָּל דִּשְׁנֵי אֶרֶץ לְפָנָיו יִכְרְעוּ כָּל יוֹרְדֵי עָפָר וְנַפְשׁוֹ לֹא חִיָּה:
(לא) זֶרַע יַעַבְדֶנּוּ יְסֻפַּר לַה' לַדּוֹר:
(לב) יָבֹאוּ וְיַגִּידוּ צִדְקָתוֹ לְעַם נוֹלָד כִּי עָשָׂה:
יהי רצון שנזכה לישועות ולניסים, כמו בימים ההם בזמן הזה!
בשיתוף רינה של תורה
11.03.25
בשיתוף ועד הרבנים
13.03.25
משה ויסברג
11.03.25
אברמי פרלשטיין
13.03.25
בשיתוף ועד הרבנים
12.03.25
בשיתוף רינה של תורה
12.03.25