עשרת אלפים עסקים נמחקו ממפות גוגל

הרשת החברתית חושפת רשת הונאה מתוחכמת שהשתמשה בפרופילים עסקיים מזויפים כדי להונות לקוחות

עשרת אלפים עסקים נמחקו ממפות גוגל
גוגל מפות צילום: גוגל

באחת הפרשות החמורות שהתגלו בשנים האחרונות באינטרנט, חשפה גוגל רשת הונאה בינלאומית שהקימה ומכרה עשרת אלפים רישומים עסקיים מזויפים באפליקציית "גוגל מפות". 

ע"פ הדיווח בynet, הרשת פעלה במשך תקופה ארוכה עד שחקירה פנימית שנערכה בעקבות תלונה מתושבת טקסס, הובילה לפיצוח הפרשה ולנקיטת צעדים משפטיים נגד האחראים.

ההונאה התגלתה כאשר מנעולן מורשה הבחין ששמו שורבב לפרופיל חשוד במפות גוגל, ובעקבות פנייה רשמית מצידו נפתחה חקירה פנימית שחשפה תופעה רחבת היקף. לא מדובר רק בפרופילים בדויים של עסקים שלא קיימים בפועל, אלא גם בהשתלטות על פרטי עסקים אמיתיים והצגתם כשייכים לגורמים אחרים – תרגיל מתוחכם שנועד למשוך לקוחות ולגזול מהם כסף בדרכי מרמה.

השיטה שבה פעלו הזייפנים הייתה פשוטה אך אפקטיבית: הם הקימו פרופילים לעסקים קיימים שעדיין לא נרשמו בגוגל, הוסיפו כתובות ותמונות אמיתיות אך שינו את פרטי הקשר – כך שהלקוחות הפוטנציאליים הגיעו לבסוף אל המתחזים. גוגל אף הזהירה בעבר כי ישנם מקרים שבהם אותם עסקים מזויפים אף שילמו לה עבור קידום, מה שסייע להם להופיע במיקומים בולטים יותר בתוצאות החיפוש.

הונאות מסוג זה נפוצות במיוחד בתחומים שבהם לקוחות נזקקים לשירותים מידיים כמו מנעולנים וחברות גרירה. כאשר אדם נמצא במצוקה, הוא עלול להזמין את השירות הראשון שיקפוץ לו בתוצאות – מבלי לבדוק לעומק את זהות העסק. גוגל מדווחת כי ברבים מהמקרים, הלקוחות נתקלו במתחזים שדרשו סכומים גבוהים משמעותית מהמחיר הסביר.

בהצהרה שמסרה היועצת המשפטית של גוגל, חלימה דליין פראדו, ציינה כי הרמאים פועלים בצורה הולכת ומשוכללת, משתפים פעולה עם סוכנים ברחבי העולם, משתמשים במדיה החברתית ואף מפיצים ביקורות חיוביות מזויפות כדי לטשטש עקבות. אחת הדוגמאות שהוזכרו בתביעה היא של פרסום פיקטיבי בקבוצות פייסבוק, שבו שורבבו חוות דעת של חמישה כוכבים לעסקים שכלל אינם קיימים.

במהלך החקירה התברר גם כי חלק מהמתחזים עושים שימוש בשירותי "ניתוב לידים" שמתחזים למוקדי שירות של עסקים לגיטימיים, ובכך משיגים שליטה על השיחות הנכנסות ומנתבים אותן אליהם. לאחר שהלקוח מתפתה ומזמין שירות, הדרישה הכספית מגיעה – לעיתים תוך ניצול בוטה של המצב.

כדי להיאבק בתופעה, גוגל מפתחת כלים טכנולוגיים ואנושיים שמזהים רישומים חשודים ומסירים אותם. לדבריה, בשנה האחרונה בלבד הוסרו למעלה מ-12 מיליון פרופילים מזויפים, והמאבק יימשך. החברה אף הודיעה כי כל פיצוי שיתקבל כתוצאה מהליכים משפטיים ייתרם לארגונים העוסקים בהגנה על הציבור מהונאות.

גוגל ממליצה למשתמשים לנקוט משנה זהירות, לבדוק היטב את פרטי הקשר של העסק, ולשים לב לסימנים מחשידים – כמו דרישות לתשלום באמצעים בלתי שגרתיים או בקשות למידע אישי רגיש. גם במצבי לחץ, היא מדגישה, כדאי לעצור לרגע ולוודא מול מי באמת מתבצע הקשר.

גוגל (Google) זיוף עסקים

 צבע אדום

00:00
00:00
art