עובדים מהבית בגלל המצב? הטעות הקריטית שעלולה להרוס אתכם
עוברים שוב לעבוד מהבית בגלל המצב? זה הזמן ללמוד איך לעשות את זה נכון! המדריך הזה יראה לכם איך לסדר פינת עבודה נוחה, לקחת הפסקות חשובות, וגם איך להתמודד עם הלחץ הנפשי | וגם טיפים חשובים למעסיקים איך לעזור לעובדים שלהם להישאר בכושר גם מרחוק
הסכנות בעבודה מהבית: בצל מצב החירום, כך תשמרו על בריאותכם ובטיחותכם גם בין כותלי הדירה
עם הארכת ההכרזה על מצב מיוחד בעורף יותר ויותר עובדים מוצאים את עצמם שוב בעבודה מהבית – בדיוק כפי שהיה בימי הקורונה. אם אז נאלצנו להתרגל לשגרה חדשה, הרי שכעת, כשיש בידינו ניסיון מצטבר, זה הזמן לוודא שהפעם – נעשה זאת נכון, בריא ובטוח יותר.
בחירת פינת עבודה מתאימה, התאמת הכיסא, המחשב – אלו הן חלק מהעצות הארגונומיות לעובדים מרחוק, למניעת פגיעות שלד-שריר," מסביר ד"ר מיקי וינקלר, מנכ"ל המוסד לבטיחות ולגהות. לדבריו, "המאמץ לשמירה על הבריאות הפיזית והנפשית של העובדים צריך להיעשות גם מחוץ לכותלי המשרד, וביתר שאת בעתות חירום".
סביבת עבודה בטוחה גם בבית
לא לכולם יש חדר עבודה ייעודי, אך גם עמדה מאולתרת יכולה להיות בריאה – אם מקפידים על הכללים. ראשית, בחרו מקום עם תאורה טבעית טובה, אך הקפידו שהאור לא יכה ישירות על המסך. החלון צריך להיות בצד – לא מלפנים ולא מאחור. שיקול זה חשוב במיוחד לשיחות וידאו, שבהן סנוור יכול לאמץ את הראייה.
כאשר מדובר בעמדת העבודה עצמה – חשוב להתאים את הכיסא והשולחן. שבו כך שהמרפק בגובה השולחן, ואם הרגליים לא מגיעות לקרקע – היעזרו בהדום. אין לכם כיסא משרדי מתכוונן? גם כרית מרופדת וגליל מגבת לתמיכה בגב התחתון יכולים לעשות הבדל עצום.
מחשבים, טאבלטים וטלפונים – לא לשכוח את הצוואר
מומלץ להגביה מחשב נייד כך שגובה המסך יתאים לגובה העיניים. עבדו עם עכבר ומקלדת חיצוניים בגובה המרפק. בטאבלטים – השתמשו במעמד. וחשוב לא פחות: אל תכתבו בטלפון כשאתם כפופים. במקום זה, הרימו את המכשיר או השתמשו בקיצורי מקשים והודעות קוליות. שמרו על בהירות מסך מותאמת לסביבה והפעילו סינון אור כחול בשעות הערב.
אל תוותרו על הפסקות
שינויים תכופים בתנוחה מומלצים כל חצי שעה. קומו, התנערו, עשו שיחת טלפון תוך כדי הליכה, ובעיקר – אל תישארו ישובים שעות ארוכות. הפסקות קבועות לא רק משפרות את הבריאות הפיזית, אלא גם מחדדות את הריכוז והתפוקה.
לא רק עמוד השדרה והעיניים – גם נפש היא חלק מהעבודה
בידוד חברתי, עומס רגשי, קונפליקטים בבית, תחושת "עבודה אינסופית" – כל אלה עלולים להתעצם בעבודה מהבית בזמן חירום. על אף שהתחושה היא שכולם מרוכזים בחדשות או בצרכים של הילדים – המעסיקים חייבים לשים לב ולא להזניח את הצרכים הנפשיים של העובדים.
המעסיקים מתבקשים להעניק הדרכה לארגון עמדת עבודה, להגדיר שגרת עבודה קבועה, לתאם ציפיות ברורות לגבי יעדים ושעות, ולשמור על תקשורת רציפה – טלפונית או בזום – כדי למנוע תחושת ניתוק.
בנוסף, כדאי למנות איש קשר בארגון שיוכל לתת מענה זמין לעובדים במצוקה ולוודא שיש גישה לתוכניות סיוע נפשי בעת הצורך.
7 כללים לשגרת עבודה – גם בבית:
- עבדו ממקום קבוע בבית: פינת אוכל היא לא פתרון מתמשך.
- התחילו וסיימו את יום העבודה בשעה קבועה – הגבול בין בית לעבודה חייב להישמר.
- קבעו כללים עם בני המשפחה – מתי לא מפריעים, ומה כן נסבל.
- נהלו משימות ביומן או צ'ק ליסט, עם יעדים מוגדרים.
- שמרו על קשר עם הצוות – אל תהפכו ל"בלתי נראים".
- השתתפו במפגשי צוות וירטואליים – הם מחזקים תחושת שייכות.
- בצעו הפסקות יזומות – עם פעילות שונה לגמרי מעבודה (אוכל, טיול, שיחה).
"גם בתקופות מורכבות, ניתן לשמר שגרת עבודה אפקטיבית – מבלי לוותר על הבריאות והאיזון האישי. המוסד לבטיחות ולגהות קורא לעובדים ולמנהלים כאחד: השקיעו בעצמכם גם בבית. זה משתלם – לעובד, לארגון, ולמשק כולו", מסכם ד"ר וינקלר.
