אגרות הגודש יוצאות לדרך: שבע קבוצות ניגשו לשלב הראשון במכרז
למרות חילוקי דעות בממשלה, המכרז מתקדם – וההכנסות הצפויות, כ־1.3 מיליארד שקל בשנה, יופנו להשקעה בתחבורה ציבורית ובפרויקט המטרו
למרות עיכובים ומחלוקות פוליטיות, פרויקט אגרות הגודש בגוש דן ממשיך להתקדם. שבע קבוצות שונות, המורכבות מחברות תשתית מובילות, ניגשו לשלב המיון המוקדם של המכרז להפעלת המיזם, שצפוי לצאת לדרך בשנת 2027.
החשב הכללי יהלי רוטנברג פרסם את המכרז בפברואר האחרון, והוא כולל תכנון, הקמה, הפעלה ותחזוקה של מערכת גביית האגרות – כולל שערי חיוב, מוקד שירות לקוחות, תשתיות ומערכות תומכות, וזאת לתקופה של 22 שנה. סיום שלב המיון יוביל להגשת ההצעות הכספיות, שתינעל בספטמבר הקרוב. המכרז מוערך במאות מיליוני שקלים.
זהות המועמדות: דניה סיבוס, אפריקה ישראל ומילג, שפיר הנדסה וקרן ג’נריישן, אלקטרה, מתע”ן, Nayax ו־Ice Tech, אורון, אפקון ו־Egis, שיכון ובינוי ואגדודן ו־Skytoll a.s.
המס הוצג לראשונה במסגרת חוק ההסדרים של 2021, אולם בתחילת 2023, לאחר כניסתה של מירי רגב לתפקיד שרת התחבורה, המכרז הוקפא בעקבות התנגדות מצידה. מאז, התנהל עימות בין משרד התחבורה לבין האוצר, אך בחודשים האחרונים חלה התקדמות: רגב עשויה לקבל חבילת תקציבים לפרויקטים נוספים – בהם הרכבת לקריית שמונה – בתמורה לקידום הפרויקט.
כך תיראה גביית האגרות
המס יחול בשעות העומס (6:30–10:00 ו־15:00–19:00) בכניסה לגוש דן, ויתבסס על שלוש טבעות חיוב – חיצונית, אמצעית ופנימית:
בבוקר: 10 ש”ח לטבעת האמצעית והפנימית, ו־5 ש”ח לחיצונית (לכיוון אזור הגודש)
אחר הצהריים: 5 ש”ח לטבעות האמצעית והפנימית, ו־2.5 ש”ח לחיצונית (בשני הכיוונים)
בעתיד צפויים עדכוני תעריפים על פי מהירות הנסיעה, בהתאם לנתונים שיסופקו על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מטרת המדד – לבדוק את אפקטיביות המס בצמצום העומסים.
אופנועים ורכבי חירום יקבלו פטור מלא. מוניות ישלמו 50% מהתעריף, ונהגי משאיות ישלמו תעריף כפול.
אמון של המגזר הפרטי
ההיענות הגבוהה של החברות למכרז, על אף העלויות הכרוכות בהיערכות אליו, מעידה על ביטחון רב ביישום הפרויקט. לאחר בחינת תנאי הסף, יתבקשו הקבוצות להגיש הצעות כספיות, ואנשי החשכ”ל יידרשו להכריע במהירות כדי לעמוד בלוחות הזמנים לקראת ההפעלה ב־2027.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ כבר חתם על צו המסדיר את מיקום שערי החיוב, בהתאם לחלוקת הטבעות שנקבעה בחוק.

אגב, פרויקטים דומים כבר מיושמים במדינות כמו סינגפור, בריטניה, שבדיה – ומתחילת השנה גם בניו יורק, שם דווח על שיפור במהירות התנועה ועלייה בשימוש בתחבורה ציבורית.
