"מפטרים בווידאו": עוד 150 עובדים הוחלפו בבינה מלאכותית

סערה באוסטרליה: מנכ״ל אטלסיאן מייק קנון-ברוקס מודיע בווידאו על החלפת 150 עובדים בבינה מלאכותית, חוסם מחשבים ומבטיח שכר לשישה חודשים, כשבמקביל קומנוולת' בנק מפטר 45 ומחליף בצ'אטבוט לשירות לקוחות טלפוני

"מפטרים בווידאו": עוד 150 עובדים הוחלפו בבינה מלאכותית
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: unsplash

אחד מסבבי הקיצוצים המדוברים של תעשיית הטק הגיע לשיא חדש: בוקר אחד קיבלו 150 מעובדי Atlassian הודעת וידאו ממנכ״ל החברה, המיליארדר מייק קנון-ברוקס, ובה הבשורה כי רוב התפקידים שלהם יוחלפו במערכות בינה מלאכותית. לפי עדויות עובדים, הסרטון לא פירט מי יפוטר בפועל, והעובדים נאלצו להמתין כ־15 דקות למייל שהבהיר את גורלם. מי שסומן כ"מושפע" מצא כי המחשב הנייד שלו נחסם, אך הובטח לו שכר והטבות למשך חצי שנה.

על פי הדיווח בדיילי מייל הבריטי, המהלך באטלסיאן הגיע שעות ספורות לאחר שבנק Commonwealth Bank of Australia הודיע על קיצוץ 45 משרות במוקדי השירות והחלפתן בצ'אטבוט AI לניהול פניות לקוחות. בזמן שהפיטורים התבצעו, שותפו המייסד של אטלסיאן, סקוט פארקהאר, נאם במועדון העיתונות הלאומי והילל את מהפכת הבינה המלאכותית: "כל אדם צריך להשתמש ב-AI מדי יום לכמה שיותר דברים. זה ירגיש מוזר בהתחלה, אבל זו הדרך".

בחברה מסבירים כי המעבר לאוטומציה הוא חלק מייעול תהליכים ותעדוף השקעה במוצרי תוכנה מתקדמים. אולם צורת ההודעה - סרטון חד צדדי במקום מפגש פנים אל פנים - הביאה לביקורת חריפה מצד עובדים ואיגודי עובדים, שראו בכך התרחקות נוספת של הנהלות מטעמי אחריות אנושית בסיסית. העובדים שקיבלו מכתב פיטורים הוצאו ממערכות ה־IT באופן מיידי, אך יקבלו שכר לשישה חודשים כדי להתארגן מחדש.

קיצוצי כוח האדם באטלסיאן מצטרפים למגמה עולמית של הטמעת בינה מלאכותית בעבודה משרדית, בשירות לקוחות ובהנדסת תוכנה. בעיני תומכי הטכנולוגיה, מדובר ביעילות, קצב פיתוח מהיר וחוויית משתמש חכמה יותר. בעיני המבקרים, זהו איתות אזהרה על העלאת פריון במחיר פגיעה בביטחון תעסוקתי ובאמון העובדים. דבר אחד ברור: הקרב על האיזון בין חדשנות לאחריות חברתית רק מתחיל.

 

בינה מלאכותית - AI אטלסיאן פיטורי עובדים אוסטרליה

 צבע אדום

art