כך מרמים אתכם במסעדות בלי שתבינו - וזה גאוני
מסעדות רבות מפעילות שיטות חכמות להוציא מכם יותר כסף, מתפריטים בלי מחירים ועד מוזיקה שמשפיעה על הקצב שבו תאכלו. כך גורמים לכם להזמין יותר ולשלם ביוקר מבלי להבין
אין תחושה גרועה יותר מאשר לסיים ארוחה במסעדה ולהרגיש שעבדו עליך. מתברר שמסעדות רבות מפעילות טכניקות פסיכולוגיות חכמות, ולעיתים ערמומיות, כדי לגרום לנו לשלם הרבה יותר ממה שתכננו.
לדברי פרד הרינגטון, מנכ"ל Proxy Coupons, ב-AOL, "רוב האנשים מחליטים מה להזמין תוך פחות מ־90 שניות, והמסעדות יודעות את זה - הן בונות את התפריט כך שינצל את ההחלטות המהירות האלה".
התרגיל קלאסי
במסעדות יוקרה רבות לא תראו סימני מחיר ליד המנות, ובכך הן יוצרות תחושה שהמחיר פחות חשוב מהמנה עצמה. ואם בכל זאת מופיע מחיר, הוא יהיה במקום פחות בולט. ד"ר ג'ייסון בוהל מאוניברסיטת USC הסביר ל־Delish: "המטרה היא לשים את האוכל בראש שלכם, ואת המחיר בראש רק אחר כך".
גורמים לכם לחשוב שזול יותר
טריק נוסף הוא עיגון: הצבת מנה אחת במחיר גבוה במיוחד כדי לגרום לשאר המנות להיראות סבירות יותר. הרינגטון מסביר: "זו טכניקה פסיכולוגית שעובדת מצוין".
שמות מפתים
גם שמות המנות נבחרים בקפידה. "ככל שהשם יותר מתאר ומושך, כך אנשים מרגישים שיש בו יותר ערך", אומר הרינגטון. חברות ייעוץ מסעדות מציינות שנוסטלגיה היא כלי חזק: פאי תפוחים "של סבתא" נשמע מפתה גם אם היה חודשים במקפיא תעשייתי.
צנצנת הטיפים והמוזיקה הסמויה
טיפ נוסף שכדאי להכיר הוא הצנצנת ליד הקופה שמלאה בשטרות כבר מההתחלה - זה לוחץ על לקוחות להוסיף טיפ.
בנוסף, מסעדות משנות את המוזיקה בהתאם לצורך: כששקט מנגנים מוזיקה איטית שתגרום לכם להישאר ולהזמין עוד, וכשעמוס - המוזיקה מואצת כדי שתאכלו ותפנו מקום מהר יותר.
המסקנה: החוויה במסעדה היא לא רק האוכל, אלא משחק פסיכולוגי שלם. החל מהתפריט ועד המוזיקה ברקע, כל פרט קטן נועד לגרום לנו להוציא יותר כסף בלי שנרגיש.
