הזנחה פושעת: המבקר בדו"ח חריף על נתניהו "לא הבטיח מענה הולם"
במשך 17 שנים, ממשלות ישראל לא השלימו את ההסדרה הנדרשת למינוי גוף אחד בעל סמכות ואחריות כוללת לניהול התחום האזרחי בזמן חירום. הליקוי הזה, שהיה ידוע ומוכר במשך שנים רבות, בלט עוד יותר עם פרוץ המלחמה
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם הבוקר (רביעי) דו"ח חריף על תפקוד הממשלה במלחמת "חרבות ברזל", שבו הצביע על כשלים מתמשכים בטיפול בעורף האזרחי – מהיעדר גוף מתכלל ועד מחדלים בהיערכות ובניהול המשבר.
אנגלמן מתח ביקורת קשה על התנהלות הממשלה והציג מספר כשלים חמורים, ובראשם: אי הקמת גוף מתכלל, ריבוי מוקדים טלפוניים לא מתואמים והיעדר תמונת מצב אזרחית מלאה. הדוח, שנערך בין ינואר למאי 2024, מצביע על פערים מתמשכים ועל מחדלים של ממשלות ישראל מאז מלחמת לבנון השנייה, שפגעו ישירות ביכולת המדינה לספק מענה הולם לתושבים בעת חירום.
על פי הדוח, במשך 17 שנים, ממשלות ישראל לא השלימו את ההסדרה הנדרשת למינוי גוף אחד בעל סמכות ואחריות כוללת לניהול התחום האזרחי בזמן חירום. הליקוי הזה, שהיה ידוע ומוכר במשך שנים רבות, בלט עוד יותר עם פרוץ המלחמה ופגע ביכולת הממשלה לספק מענה לצרכים המגוונים של האזרחים.
הדוח הטיל אחריות על כל הדרג המדיני, ובפרט על ראש הממשלה בנימין נתניהו, על כך שלא הבטיח מענה הולם לכשל היסודי שהיה ידוע מאז מלחמת לבנון השנייה. ביקורת הופנתה גם כלפי שר האוצר בצלאל סמוטריץ', על כך שלא מימש את סמכויותיו להפעלת המנגנון האזרחי ולא פעל למינוי גוף חלופי.
הקבינט החברתי-כלכלי בראשות שר האוצר הוסמך לטפל בכל ההיבטים האזרחיים, אך קיים רק חמש ישיבות במהלך שנה של מלחמת "חרבות ברזל", וכלל לא דן בפעילות המשל"ט האזרחי שהיה אמור לשמש זרוע ביצועית שלו.
בנוסף, הקבינט החברתי-כלכלי לא עסק בצרכים דחופים כמו פיצוי לעסקים, קשיים בתעסוקה ומתן מענה פסיכולוגי, שהועלו על ידי השרים כבר בתחילת המלחמה. ראש המשל"ט שהחל לכהן רק שלושה חודשים לאחר פרוץ המלחמה, התפטר כעבור ימים ספורים בטענה שאין בידי המשל"ט את הכלים והסמכויות הדרושים.
לפי המבקר, לממשלה לא הייתה תמונת מצב לאומית מלאה בכל הנוגע לניהול האזרחי במהלך המלחמה, ובמשך יותר מ-17 שנים הממשלה לא השלימה את הפעולות להסדרת הסמכויות לניהול הטיפול בעורף בשעת חירום.
כך, למרות שהממשלה הטילה בשנת 2007 על שר הביטחון אחריות לטיפול בעורף במצבי חירום ובמלחמה - לא הוקנו לו הסמכויות לניהול המאמץ האזרחי בשעת חירום או סמכויות לתת למשרדי הממשלה הוראות בכל הנוגע להיערכות לחירום. המבקר ציין כי בשלושה דוחות קודמים של מבקר המדינה, מהשנים 2015-2020, צוינו בעיות הדורשות הסדרת התשתית לטיפול בעורף בעת חירום. למרות זאת, עד עתה הסוגיה לא הוסדרה.
"את המחיר של המחדל המתמשך הזה שילמו תושבי המדינה, אשר נזקקו נואשות לטיפול גופי הממשלה במלחמה. ההחלטות שקיבלה הממשלה לאחר פרוץ המלחמה לא השיגו את תכליתן, ולמעשה יישומן התפוגג כתוצאה מהניסיון הכושל להעמיד מבנה תפקודי ללא היערכות מוקדמת נאותה. אסור לבזבז זמן. על ראש הממשלה ושרי האוצר והביטחון לפעול לאלתר כדי לבסס מערך כולל ואיכותי לניהול ההיבטים האזרחיים במלחמה".
המבקר ציין כי גלנט ושרי הביטחון שקדמו לו לא הסדירו במשך שנים את מעמדם של רשות החירום הלאומית ופיקוד העורף וגופי החירום הללו לא נתנו מענה מספק על פערים שונים במהלך מלחמת חרבות ברזל.
