בבית פוסק הדור: סיום הוצאת הרמב"ם מבית 'אור לישרים – עוז והדר'

רגעי הוד והתרוממות של כינוס לצדיקים במעונו של פוסק הדור הגאון רבי משה שטרנבוך, כאשר מרנן ורבנן אדירי התורה הגיעו לשמוח בשמחת גומרה של תורה, בהשלמת ההדרת והוצאת 'משנה תורה' המבואר להרמב"ם, בפאר והדר במהדורה מיוחדת • בירכו על היצירה התורנית האדירה בהיקפה ב94 כרכים, בהוצאת מכון 'אור לישרים' – 'עוז והדר' - לאחר מעמד 'לחיים' נעמדו לריקוד של שמחה לכבודה של תורה

בבית פוסק הדור: סיום הוצאת הרמב"ם מבית 'אור לישרים – עוז והדר'
מעמד הוצאת הרמב"ם המבואר צילום: שמואל דריי

מעמד כביר של שמחת התורה, לרגל סיום והוצאה לאור 'משנה תורה' המבואר להרמב"ם במהדורה חדשה, נרחבת ומיוחדת, התקיים במעונו של פוסק הדור הגאון רבי משה שטרנבוך, בהשתתפות גדולי התורה והחסידות מרנן ורבנן והרבנים העורכים החשובים, תלמידי החכמים מבית 'עוז והדר' שעמלו על יצירה מופלאה זו, שהגיעו במיוחד לשמוח בשמחת גומרה של תורה.

לאחר שנים של עמל ויגיעה בספר 'משנה תורה' להרמב"ם, בו עמלו במלאכת הקודש צוות גדול של עורכים תלמידי חכמים מופלגים וידועים, על פרויקט ענק זה, שאין בדומה לו, ההדרת ספרי הי"ד החזקה להרמב"ם, במהדורה מבוארת באופן המקרבת את הלימוד לכל לומד, הן ללומדים ותיקים במדורים עיוניים, והן לצורבים צעירים החפצים לבוא בשערי הרמב"ם.

גדולה  הייתה המלאכה וארוכה הייתה הדרך אשר עלתה הון רב ומשאבים יקרים, החל משלב השוואת הגרסאות מדפוסים ישנים, ועד לעריכת המדורים השונים בהם אסיפת דברי המפרשים הדנים בדברי הרמב"ם, המנופים בנפה אחרי נפה, עד שיצאו סולת נקיה ומשובחת, שווה לכל נפש.

החיבור הגדול 'משנה תורה' – ה'י"ד החזקה' להרמב"ם, מקיף את כל מצוות התורה ומשפטיה. וכלשונו הזהב של הרמב"ם בהקדמתו למשנה תורה: "לפי שאדם קורא בתורה שבכתב תחילה, ואחר כך קורא בזה ויודע ממנו תורה שבעל פה כולה ואינו צריך לקרות ספר אחר ביניהם". בי"ד ספרים אלו, כלל הרמב"ם את חיבורו הגדול, הלא הם ה'י"ד החזקה' אשר עשה משה, כמוהו לא היה ואחריו לא יהיה כן, וכלשונו של המאירי (בהקדמתו לבית הבחירה): "חבור כולל ושלם, עליו אין להוסיף וממנו אין לגרוע, לפניו לא היה כן מחבורי הגאונים והרבנים, חיבור מסדר כל הענינים בחכמת התלמוד, איש על דגלו בסדור מתוקן ושלם כמוהו ואחריו לא יהיה כן". ואכן מאז ראה העולם את אור הרמב"ם, לא פסקו ספרי הרמב"ם מלעלות על שולחן מלכי רבנן בכל הדורות, ואלפי חיבורים נתחברו על הרמב"ם, וגדולי עולם היו דורשים תילי תילים על כל קוץ ותג בדברי הרמב"ם, כך גם בסדרי הלימוד בישיבות הקדושות, ספרי הרמב"ם הם בסיס ויסוד להבנת דברי הגמרא.

המהדורה המבוארת

מקום הניחו משמיא, בקעה להתגדר בה, למפעל התורני הענק חובק עולם, ממלכת התורה 'עוז והדר - אור לישרים', אשר ידם רב להם בההדרת כל ספרי היסוד בהיקפים עצומים, ונכנסו אף אל המלאכה הקשה של ההדרת 'משנה תורה' להרמב"ם וביאורו, במפעל אדירים שהתפרס על פני שנים בהשקעה מרובה, מבלי לחסוך במאמצים ומשאבים.

מעת שהחלו לצאת לאור הכרכים 'משנה תורה המבואר' ע"י 'עוז והדר', עמדו אלפי שוחרי תורה בהשתאות, וקיבלו את התורה המבוארת בהשתוקקות והתפעלות, כאשר מדי תקופה יצא לאור עולם כרך נוסף מהיצירה הגדולה והנרחבת, עד כי יצאה הבשורה בימים אלו, כי בס"ד הושלמה המלאכה בתשעים וארבע כרכים(!), הערוכים בצורה מבוארת, ערוכה ומסודרת, מלאים וגדושים מזן אל זן, ואשר מקרבים את דברי הרמב"ם לכל לומד.

מעמד נורא הוד

לרגל סיום מלאכת הקודש והשלמת הסדרה המפוארת, קיימו שמחה לגומרה של תורה, במעמד כביר נרגש ומרומם, במעונו ובראשותו של פוסק הדור הגאון רבי משה שטרנבוך. כאשר כיבדו בנוכחותם גדולי התורה והחסידות: האדמו"ר מרחמסטריווקא, הגאון רבי אברהם סאלים, ראש הישיבה הגדולה 'מאור התורה' בירושלים וחבר מועצת חכמי התורה; המשגיח הגאון הצדיק רבי בנימין פינקל; הגאון רבי מנחם מנדל פומרנץ ריש מתיבתא עוז והדר ואב"ד באר ישראל, לצד תלמידי חכמים מסלתה ושמנה של עורכי המהדורה המבוארת של הרמב"ם.

את המעמד הנחה בטוב טעם, הרה"ג ר' טוביה פריינד, אשר הביע את גודל השעה, עם ההוצאה לאור של הרמב"ם המבואר, ואשר שנים ארוכות מצפים למעמד זה. ואכן זוכים אנו 'שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה' לשמוח יחד עם גדולי ומאורי ישראל שליט"א, ולחגוג את סיום והשלמת הי"ד החזקה להרמב"ם, במעמד מרומם ומפואר.

הס הושלך בקהל בראשית המעמד, עת נשא מדברות קודשופוסק הדור הגאון רבי משה שטרנבוך, אשר פתח ואמר: "זה היום עשה ה' נגילה ונשמחה בו. שמחה גדולה היא לנו ולכל בית ישראל, שיצאו לאור קרוב למאה ספרים – ביאור על הרמב"ם, שיביא תועלת מרובה בעזרת השם".

הגר"מ סיפר במשאו: "כאשר יצא לאור הספר 'אור שמח' על הרמב"ם, התבטא מרן הגרי"ז מבריסק זצ"ל ואמר, שמסתמא אם הוא ייצא לרחוב – יראה אנשים רוקדים משמחה, וכך גם אנו אומרים היום – שיש לרקוד ולשמוח על כזה פירוש שכולל הרבה פירושים יחד. וזכורני שמו"ר הגה"צ רבי משה שניידר זצ"ל היה שמח מאוד בכל פעם שהיה יוצא ספר חדש, והיה אומר שבזה רואים שהתורה עדיין חיה בכל דור ודור, ויוצאים ממנה פירות וחידושים ללא שיעור, על אחת כמה וכמה בתורה היוצאת לאור בכל כך הרבה כרכים באופן נפלא, שיש לשוש ולשמוח בשמחה של תורה".

עוד הוסיף וואמר: כי "חכמת התורה היא עד אין סוף ואין שיעור, וכפי שרואים שבכל דור יוצאים עוד ועוד ספרים, ובכל דור מגלים עוד מחכמת התורה, וכבר פירש הגר"א את הפסוק 'תורת ה' תמימה משיבת נפש', שהתורה נשארה שלימה, שכמה חידושים שנאמרו בה, עדיין לא נגענו באפס קצה והיא שלימה כביכול לא נגענו בה. היום היא שמחה גדולה לנו ולכל בית ישראל, שמתגלה עוד מחכמת התורה הקדושה, ויה"ר שיתברכו כולם בחיים טובים ובריות גופא ונהורא מעליא".

הגאון רבי אברהם סאלים, אשר כיבד את המעמד בהשתתפותו, עמד בדבריו על גודל מעלת הרמב"ם ותורתו, וציין כי: "כל מילה שכתב הרמב"ם – סייעתא דשמיא גלויה ניכרת בה, ועד היום גדולי ישראל בכל הדורות הוגים בה. סדרת הכרכים המפוארת אשר רואה עתה אור עולם, מהווה זיכוי הרבים שאין דומה לה, והוא תועלת עצומה לכל מבקש תורה".

הגאון רבי מנחם מנדל פומרנץ אב"ד באר ישראל, העומד בראש הרבנים העורכים ופיקח על המלאכה הגדולה בעמל רב בפרויקט כביר זה מראשיתו ועד סופו כמלאך טוב האומר 'גדל', שילב בדבריו את סיום הרמב"ם, עם האתגרים שהיהדות החרדית עומדת בפניהם בימים אלו, פתח ואמר: "ברשות מרא דארעא דישראל, רבינו פוסק הדור שליט"א, הגאון הגדול הרב אברהם סאלים שליט"א, כ"ק מרן אדמו"ר מרחמסטריווקא, מרן הגאון הצדיק רבי בנימין פינקל, הרב משה חיים חנונו שליט"א ראש קרן טללי ברכה, תלמידי חכמים עורכי הרמב"ם המבואר העורכים והציבור החשוב. - ברצוני לספר סיפור נורא שרבינו שליט"א כותב בספרו החשוב 'טעם ודעת' בפרשת השבוע, כי תצא. סיפור שהתרחש לפני יותר ממאה וחמישים שנה, אך הוא רב משמעות בימינו. המקור של הסיפור הוא הרב מלוצק, מרן הגאון רבי זלמן סורוצקין זצ"ל, שכותב את זה בספרו 'אזנים לתורה'.

"למרן הגאון רבי יצחק אלחנן זצ"ל מקובנא, ה'נחל יצחק', היה בן, ממשיך דרכו ברבנות קובנא, הוא הגאון רבי צבי הירש רבינוביץ זצ"ל, שכאביו גם היה לוחם מלחמות ה'. באחד הימים הוזמן על ידי השלטונות לעיר הבירה פטרבורג, לאסיפת רבנים שכינסו אנשי השלטון. בהיותו שם הגיעו אליו המשכילים במשלחת גדולה, וברוב חוצפתם טענו שיש לבטל את מצות 'חליצה' אשר אינה מתאימה לעידן המודרני, עפ"ל, ואמרו כי בהיות ויש עכשיו אסיפת רבנים, זה הזמן המתאים להחליט על ביטול המצוה רח"ל.

"תחת להיכנס איתם למשא ומתן, הפתיע אותם הרב מקובנא, כשיעץ להם לפנות לאסיפת רופאי רוסיה... ממש באותם הימים, במקביל לאסיפת הרבנים שהייתה בפטרבורג, הייתה גם אסיפה גדולה של הרופאים ברוסיה, והקובנער-רב המליץ להם להציע את ההצעה אצל הרופאים.

"וכי מה עניין הרופאים לכאן? - תמהו המשכילים. אמר להם הרב מקובנא: 'רואה אני שיש אצלכם אנשים מלומדים, חכמים בעיניהם, רופאים, פרופסורים. ובכן רצוני שהרופאים שהגיעו לאסיפה יעשו לבטל את העניין של מיתה בעולם. שהאנשים יחיו לעולם ועד. כל הדבר הזה של מיתה – לא מוצא חן בעיני. תבטלו אותו ותעקרו אותו. זו הבקשה שלי. אם המיתה תתבטל, הרי שיש לכם גם ריווח צדדי, שכמובן לא יהיו צריכים להגיע לחליצה...

"המשכילים לא הצליחו לעמוד על הדברים שנראים מופרכים. וכי הרופאים הם הממיתים? וכי הפרופסורים יודעים מה היא מיתה כדי שהם יבטלוה מהעולם?! ראה הרב מקובנא את פליאתם, ואמר: 'לכך בדיוק הנני מתכוון. אסור לו לאדם להתערב או להביע דעה בדבר שהוא לא מבין. חוקי התורה הם נצחיים כמו חוקי הטבע, כמו חוקי שמים וארץ. וכמו שאפילו הרופאים הגדולים שהגיעו לאסיפת הרופאים אינם יודעים כלום להסביר מה היא המיתה, ואיך מבטלים את המיתה, כך עלינו לשמור מכל משמר את חוקי התורה הקשורים לחיים ולמוות. האם אנו מבינים את התיקונים שהחליצה עושה? האם אנחנו יודעים את סגולת המצוה עד שנרצה לבטלה?!  קחו לכם כלל: בכל דבר שלא מבינים – לא מתערבים'... - - - השתתקו המשכילים ויצאו בבושה ובחרפה מביתו של הרב מקובנא".

סיים הגרמ"מ פומרנץ ואמר: "גם בזמן הזה עומדים אנו בפני המשכילים הרשעים שמבקשים להציק לבחורי הישיבות, לאברכי הכוללים, להפריע ללימוד התורה ולקיום מצוות. לבטל ולהרוס. הם מתערבים בדברים שהם לא מבינים... עלינו לדעת ש'הנה לא ינום ולא ישן שומר ישראל', משמים שומרים על כבודם של חכמי התורה...

"חיזוק התורה בא לידי ביטוי נאדר במעמד גדול זה, המתקיים לכבודה של תורה, לכבוד ההוצאה החדשה של ספרי משנה תורה לרבינו הרמב"ם ברוב פאר והדר, על ידי מכון 'אור לישרים' בנשיאותו של כ"ק מרן אדמו"ר רבי דוד חי אבוחצירא שליט"א, ובעזרתם של נדיבי עם. הרמב"ם שהקיף את כל חלקי התורה, הוא העדות שזאת התורה לא תהא מוחלפת, והזכות שיש לנו כיום שסיימנו את ההוצאה לאור של כל הכרכים המבוארים, עם האוסף הנרחב והעצום של כל הפירושים, זהו שלימות של שמחה, שמקרבת אותנו ליום הגדול, שנתבשר בביאת משיח צדקנו במהרה בימינו".

שמחה לגומרה של תורה

מעמד 'לחיים' התקיים לרגל השמחה, בברכת קודשם של מרנן ורבנן גדולי ישראל. הגר"מ שטרנבוך בירך את כל הנאספים שיזכו לנחת ושמחה, אהבת התורה, אהבת ה' ויראתו.

האדמו"ר מרחמיסטריווקא האציל מברכות קודשו ואמר: "נעשה כאן דבר גדול, שיהודים יוכלו ללמוד את הרמב"ם בהרחבת הדעת, ולהבין את דברי הרמב"ם, ועוד הוסיפו לעשות בליקוט של כל העניינים המובאים ברמב"ם, וה' יעזור שתגן זכותו הגדולה של הרמב"ם שנזכה ללמוד תורה בדרך אמת ולקיים את מצוות ה' כדבעי, וזכותו של הרמב"ם תגן על כל המסייעים למלאכה שיושעו בגשמיות וברוחניות, ונזכה ל'ומלאה הארץ דעה את ה'' במהרה בימינו, אמן".

לאחר מכן נשא דברים במעמד, המשגיח הגאון הצדיק רבי בנימין פינקל, משגיח ישיבת מיר, שהפליג במעלת לימוד הרמב"ם ובמעלת היום שזכינו שיהיו ספרי הרמב"ם מוהדרים באופן נאה ומכובד ובמלאכת מחשבת, לאחר יגיעה והשקעה מרובה והשקעת דמים יקרים והון רב, דמי"ם בגימטריה צ"ד, ואכן היריעה הגדולה עלתה לכדי צ"ד כרכים מלאים וגדושים, אשרינו שזכינו לכך, ועתה נישא תפילה לה' שנזכה לחסדים לקראת הימים הבעל"ט, ונזכה לקבל פני משיח ולגילוי כבוד שמים במהרה בימינו".

המעמד הגדול נחתם בריקוד מרומם ומחול לצדיקים של מרנן ורבנן ששמחו בשיר ורנן בשמחת התורה, בנעימות הודיה ותפילה, ובתחושה מרוממת ונשגבה על האור הגדול של הרמב"ם אשר מעתה יאיר בבתי ישראל, בבתי כנסיות ובתי מדרשות, לשמחתם של הלומדים ולתפארת כל בית ישראל.

עוז והדר הרב משה שטרנבוך הרב מנחם מנדל פומרנץ הרמב"ם

 צבע אדום

art