המטוס הוותיק שזעזע את איראן מקבל חידוש בשווי מיליארדים

מטוסי האף-16 ברק, שהגיעו לגיל 35, הצליחו לבצע תקיפה באיראן ללא תדלוק והגדילו משמעותית את כושר התקיפה של חיל האוויר. כעת החיל שוקל דרכים לשמר אותם לאור גילם ולהאריך את חייהם המבצעיים, בפרויקט שעשוי לעלות מיליארדים

המטוס הוותיק שזעזע את איראן מקבל חידוש בשווי מיליארדים
מטוס קרב, אילוסטרציה צילום: שאטרסטוק

חיל האוויר שוקל להאריך את חיי המטוסים הוותיקים מסוג אף-16 ברק, שקלט בתחילת שנות ה-90, באמצעות תכנית השבחה מיוחדת. על אף גילם, המטוסים השתתפו בתקיפות חיל האוויר באיראן במבצע ״עם כלביא״, ובכך הגדילו משמעותית את יכולות התקיפה של החיל.

לחיל האוויר שלוש טייסות של אף-16 מדגמי סי ודי, בנוסף לכ-100 מטוסי אף-16 איי סופה, המצוידים במכלי דלק צמודים המאריכים את טווח הטיסה. המטוסים הוותיקים הצליחו להגיע לאיראן ללא תדלוק, מה שאיפשר לצי המתדלקים לטפל במטוסי קרב אחרים.

דוד כהן, פלאש 90
בסיס חיל האוויר בצפון | דוד כהן, פלאש 90

במקור, המטוסים היו מיועדים לפעול בזירות קרובות יותר, כמו לבנון ועזה, אך שינוי שבוצע בבסיס רמת דוד איפשר הארכת הטווח. בעבר, הארכת טווח דומה אפשרה למטוסי האף-16 הראשונים, שקלט החיל ב-1981, לתקוף את הכור הגרעיני בעיראק.

המטוסים עברו לאורך השנים השבחות, כולל פרויקט ברק 2020, שהכין אותם להפעלת חימושים מתקדמים, אך הם מתקרבים לשעות הטיסה שהוגדרו להם במקור על ידי לוקהיד מרטין. גם מדינות אחרות ביצעו פרויקטים דומים. למשל פולין, שהשביחה 48 מטוסי אף-16-וי ״וייפר״ ב-3.8 מיליארד דולר, כולל מכ״ם מתקדם, מערכות לוחמה אלקטרונית, חלקי מבנה חדשים ותוספת של כ-3,000 שעות טיסה. ההשבחה יכולה לכלול גם הוספת מכלי דלק צמודים, שלא היו למטוסים במקור.

פולין מבצעת השבחה זו על רקע איומיה מצד רוסיה, במקביל לרכישת מטוסי אף-35 חדשים. השדרוג מאפשר פעילות משותפת בין הפלטפורמות: מטוסי האף-35 חודרים ראשונים לשטח האויב ומעבירים את מידע החיישנים למטוסים הוותיקים.

בישראל בוחן חיל האוויר את היקף ההשבחה למטוסים הוותיקים בהתאם לצרכים המבצעיים ולתקציב, תוך כוונה שהתעשייה האווירית תבצע את ההתקנות בערכות השבחה שיגיעו מארצות הברית, בדומה למודל שבפולין.

חיל אוויר מטוס קרב מבצע עם כלביא

 צבע אדום

art