6 שנים אחרי: גוגל סוגרת את פרויקט הדגל שלה
לאחר שש שנים, גוגל סוגרת את היוזמה שנועדה להחליף קוקיז במנגנוני פרסום פרטיים יותר | זו הסיבה
גוגל הודיעה רשמית על סגירת Privacy Sandbox - פרויקט הדגל שלה שהושק ב־2019 במטרה ליצור עתיד אינטרנטי ללא קוקיז צד שלישי.
אנטוני צ’אבס, סגן נשיא גוגל, פרסם באתר הרשמי של המיזם כי החברה "מפסיקה את הפעילות של טכנולוגיות הסנדבוקס עקב שיעורי אימוץ נמוכים במיוחד".
דובר גוגל אישר את הפרטים לאתר AdWeek והוסיף: “נמשיך לעבוד על שיפור ההגנה על פרטיות המשתמשים ב-Chrome, באנדרואיד וברחבי הרשת – אך נזנח את המיתוג Privacy Sandbox.”
Privacy Sandbox הוצג כשורת תקנים פתוחים שנועדו לאפשר פרסום מותאם אישית מבלי לחשוף נתונים אישיים. בפועל, על פי הטיימס ההודי, המיזם נתקל בקשיים מתמשכים - דחיות חוזרות בלוחות הזמנים, התנגדות מפרסמים קטנים, וחששות מצד רגולטורים כי גוגל תשתמש בטכנולוגיה החדשה כדי לחזק את שליטתה בשוק הפרסום הדיגיטלי.
גם הרגולטורים בארה"ב ובבריטניה - בהם רשות התחרות הבריטית (CMA) ומשרד המשפטים האמריקני הביעו חשש שהמהלך יפגע בתחרות וידחוק שחקנים קטנים מהשוק.
ב־2024 גוגל כבר רמזה על שינוי אסטרטגי, כשהודיעה כי לא תפסיק את השימוש בקוקיז בדפדפן Chrome, ותאפשר למשתמשים שליטה ישירה בהגדרות המעקב שלהם.
ההצהרה החדשה של צ’אבס סוגרת את המעגל ומבהירה כי הפרויקט כולו מגיע לסופו, גם אם התובנות ממנו ישמשו יוזמות פרטיות חדשות בעתיד. “אנחנו מודים לכל מי שתרם ליוזמה הזו,” אמר הדובר. “החזון לשפר את פרטיות המשתמשים נמשך, גם אם הסנדבוקס נסגר.”
סיום הפרויקט מעלה שאלות קשות לגבי עתיד האינטרנט הפרסומי. מומחים מעריכים כי גוגל, שהובילה את היוזמה העולמית לביטול קוקיז, נכנעה לשילוב של לחץ רגולטורי, טכנולוגיה לא בשלה, וחוסר שיתוף פעולה מצד המפרסמים. בפועל, החברה חוזרת למודל המסורתי של איסוף נתוני משתמשים, אך תחת מעטפת שקופה ומבוקרת יותר.
