פגיעה בזכויות הנוסעים לטובת חברות התעופה: התיקון לחוק אושר

התיקון לחוק נועד להשהות חלק מהזכויות הצרכניות של הטסים במקרה של ביטול טיסה ובכלל זה תשלום הפיצוי בשל הביטול, כצעד שנועד להביא לחזרת חברות התעופה הזרות לישראל

פגיעה בזכויות הנוסעים לטובת חברות התעופה: התיקון לחוק אושר
נתב"ג, ארכיון צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתקן את חוק שירותי תעופה, שנועד להשהות חלק מהזכויות הצרכניות של הטסים במקרה של ביטול טיסה ובכלל זה תשלום הפיצוי בשל הביטול, כצעד שנועד להביא לחזרת חברות התעופה הזרות לישראל. 

המצב כיום:

על פי החוק הקיים, נוסע שהונפק לו כרטיס טיסה או נדחתה טיסתו בשמונה שעות זכאי לשירותי סיוע כגון מזון ומשקאות, בהתאם לזמן המתנה, אירוח בבית מלון אם נדרשת שהייה של לילה אחד או יותר ושירותי הסעות מנמל התעופה לבית המלון. 

אם חברת התעופה לא מספקת לנוסע את שירותי הסיוע המגיעים לו בגין ביטול הטיסה היא חושפת את עצמה לתביעה אזרחית בסכום שמעל ל-10,000 שקלים וזאת ללא הוכחת נזק.

בנוסף, החוק מחייב את חברות התעופה בהשבת תמורה או במתן כרטיס טיסה חלופי, לפי בחירת הנוסע, ובפיצוי כספי שנע בין 1,300 ל-3,130 שקלים.

בעקבות מלחמת חרבות ברזל חברות רבות ביטלו או דחו טיסות. למרות שהחברות השיבו את דמי הכרטיס, כנדרש על פי החוק, הוגשו נגדן בנוסף גם תביעות פיצוי בהתאם לחוק. התיקון שעבר בועדת הכלכלה הבוקר מבקש להסדיר את הנושא.

 המצב אחרי התיקון:

על פי התיקון יתבצע שינוי זמני בזכאות לפיצוי בשל מלחמת "חרבות ברזל".

1. על טיסות שבוטלו בין 8 באוקטובר 2023 ל-30 בנובמבר 2023 עקב המצב הביטחוני המיוחד, שהוביל לביטולים רחבים של טיסות לא ינתן פיצוי מעבר להחזר דמי הכרטיס.  

2. התיקון מקצר את תקופת ההודעה המוקדמת לנוסעים על שינוי בטיסה מ-14 ימים ל-3 ימים, עבור טיסות שתוכננו בין 1 בדצמבר 2023 ל-29 בפברואר 2024.

3. התיקון מייצר גמישות למתן מענה מהיר במקרים מיוחדים, באמצעות הוספת סמכות לשרת התחבורה, בהתייעצות עם שר הכלכלה ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, לשנות את ההטבות לנוסעים לפי החוק, במקרים של מצב מיוחד בעורף, אירוע חירום אזרחי או מצב חירום בריאותי שנמשך מעל שבועיים.

4. על מנת להגדיל את היצע הטיסות לארה"ב, בשיח משותף של משרד התחבורה עם משרד האוצר, רת"א, חברות התעופה הישראליות ארקיע וישראייר עם יו"ר ועדת הכלכלה, הוסכם כי לצד התיקון וכתנאי לו, תועבר גם החלטת ממשלה שתספק רשת ביטחון לחברות התעופה שיגדילו את כמות הטיסות לצפון אמריקה ב-2 טיסות שבועיות נוספות. רשת הביטחון תשתתף בכ-50% מעלות הפיצוי שיושת על חברת התעופה במקרה של ביטול או קושי תפעולי.

5. במסגרת התיקון, החליטה הועדה לאמץ את פתרון ההאבים התחבורתיים (מרכזי כינוס תעופתיים) בלרנקה ואתונה של השרה רגב לאחר שהוכח כיעיל, גם לצורך מתן מענה במקרי חירום. על פי התיקון חברת תעופה שמבטלת טיסה לישראל או ממנה, תחוייב לספק טיסה לאחד מההאבים או ממנו או לשדה התעופה בדובאי. לדוגמה, נוסע שהזמין טיסה מישראל לפריז וזו בוטלה, חברת התעופה תצטרך לספק לו טיסה חלופית מלרנקה, אתונה או דובאי, וכן בחזור לישראל.  

חברות תעופה פיצויים ביטולי טיסות

 צבע אדום

art