סוף לפקקים? הרכבות שצפויות להחליף את המשאיות בכבישים

העברת נתח משמעותי מתנועת המטענים לרכבת תתרום להפחתת העומס בכבישים, להגברת הבטיחות וצמצום זיהום האוויר, ולהפחתת יוקר המחיה שמרכיב ההובלה הוא חלק משמעותי ממנו

סוף לפקקים? הרכבות שצפויות להחליף את המשאיות בכבישים
משאיות צילום: דובר צה"ל

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה את תכנית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים להקמת מסוף אגרגטים ומטענים "קדמה", במסגרת חזון שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב, להעברת נפח הובלת מטענים מהכבישים למסילות.

במסגרת דיון שנערך היום במועצה הארצית לתכנון ובניה בנושא הקמת מסוף אגרגטים ומטענים "קדמה", אישרה הוועדה את תכנית המסוף ונתנה למשרד התחבורה אור ירוק להמשיך ולקדם את התוכנית.

אגרגטים הם חומר הגלם העיקרי במלט ובטון, ומשמשים מרכיב חיוני בכל עבודות הבנייה והסלילה בישראל. מרבית האגרגטים נחצבים באזור הנגב ומשונעים במשאיות לאזורי הביקוש, ובראשם מטרופולין גוש דן. 

הקמת המסוף תקדם את פיתוח רשת מסילות הרכבת למטענים ברחבי הארץ, במטרה להפחית את מספר המשאיות הנעות בכבישים ומהוות סיכון בטיחותי וגורם מזהם. העברת נתח משמעותי מתנועת המטענים לרכבת תתרום להפחתת העומס בכבישים, להגברת הבטיחות וצמצום זיהום האוויר, ולהפחתת יוקר המחיה שמרכיב ההובלה הוא חלק משמעותי ממנו.

מסוף "קדמה" ישמש לפריקת אגרגטים שיגיעו ברכבת מהמחצבות באזורי צפע ותמר בצפון מזרח הנגב, ויכלול גם מסוף מטענים ומכולות. המסוף יוקם מזרחית לכפר הנוער קדמה השוכן ליד קרית מלאכי, על מסילת הברזל הקיימת תל אביב - לוד - באר שבע, וסמוך לכביש 40 ולכביש 6. 

המסוף שאושר, יצטרף למסוף מטענים נוסף שישרת את צפון המטרופולין המקודם במועצה הארצית. המסוף הוא חלק ממערך מסופי שינוע מטענים ארציים (משנ"מ), שאושרו בתכנית אסטרטגית לפריסת מסופי שינוע מטענים ארציים המקודמים על ידי רכבת ישראל במועצה הארצית, ואשר מבטאים את מדיניות הממשלה, שקבעה את הצורך בשינוע מסילתי של חול ואגרגטים מהמחצבות באזור הדרום אל מרכז הארץ ובכך יביא ליעילות בענפי הדיור והסלילה.

על פי התחזיות, בעשור הבא יהיה צורך בהובלת כ-16 מיליון טון חומרי גלם בשנה מדרום הארץ למרכזה. היקפי ההובלה מחייבים שינוע רכבתי, וללא פיתוח המערך המסילתי ייוצר מחסור חמור בחומרי גלם ולא ניתן יהיה לממש את היקפי הבינוי הנדרשים באזור מרכז הארץ.

שינוע כמות זו של אגרגטים במשאיות משמעותו 400 אלף נסיעות של משאיות כבדות מידי שנה – וזאת רק בכיוון אחד, ויש לזכור כי המשאיות אמרות לחזור למחצבות. תנועת משאיות בהיקפים אלה בכבישי הדרום תביא להחמרה משמעותית בהיבטים של בטיחות בדרכים, גודש בכבישים, שחיקת תשתיות וזיהום האוויר והסביבה.

על פי מסמך תחזיות מעודכן שפרסם משרד האנרגיה בנושא שינוע מסילתי של אגרגטים וחול לשנת היעד 2040, מציג צפי גידול מ-10.6 מיליון טון אגרגטים כיום ל- 12 מיליון טון, וגידול מ-6 מיליון ל-9 מיליון טון חול עד שנת 2040.

התכנית עברה הליכים סטטוטוריים ממושכים במוסדות התכנון הארציים והמחוזיים, ולבסוף הוחלט על אתר קדמה כמיקום המתאים והמועדף ביותר. בהמשך מתוכננת סלילת כביש רוחב 37 (39 לשעבר) אשר יחבר בין מסוף המטענים לכביש 6 וירחיב את מגוון אפשרויות השינוע.

רכבות פקקי תנועה משאיות

 צבע אדום

00:00
00:00
art