הטסט השנתי יבוטל? זו הבשורה לנהגים

ועדת הכנסת לפיקוח על הסרת חסמים דנה בהמלצה להפחתת תדירות הטסטים בעקבות דוח חדש של רשות האסדרה שהמליץ להפחית את תדירות מבחני הרישוי לרכבים פרטיים

הטסט השנתי יבוטל? זו הבשורה לנהגים
מכון טסטים צילום: Charmed 15 shriki

האם תדירות הטסטים השנתיים לרכב תצומצם בקרוב? הוועדה המיוחדת לפיקוח על הסרת חסמים בכנסת קיימה דיון דרמטי בנושא, בעקבות דוח חדש של רשות האסדרה שהמליץ להפחית את תדירות מבחני הרישוי לרכבים פרטיים. הדוח מציע להקל על בעלי רכבים חדשים (עד גיל 9), כך שיידרשו לעבור טסט רק פעם בשנתיים. כיום, כידוע, מחויב כל בעל רכב בבדיקת רישוי שנתית.

בפתח הדיון הצהיר יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון, כי מדובר בנושא מורכב בעל השלכות נרחבות הן בתחום הכלכלי והן בתחום הבטיחות בדרכים, והבהיר כי מטרת הוועדה היא לאפשר למשרד התחבורה לגבש החלטה שקולה ואחראית. ביטון ביקש ממשרד התחבורה לא להסתפק רק בחיסכון בעלות הטסט, אלא לבטל גם את האגרה השנתית שהאזרחים משלמים למדינה, אם תדירות הטסטים אכן תצומצם.

מנגד, נציגי מכוני הרישוי ומומחים בתחום הבטיחות התריעו מפני הסכנה הגלומה בהפחתת תדירות הטסטים. עו"ד סוזן סבן דבי מאיגוד מכוני הרישוי הזהירה כי טסט שנתי, שעולה בסך הכל כ-100 שקלים, הוא אמצעי חיוני לשמירת בטיחות הרכב והציבור. לדבריה, ללא טסטים קבועים, נהגים רבים עלולים להזניח את רכביהם, מה שעלול להוביל לכשלים טכניים ותאונות קטלניות.

מנכ"ל עמותת "אור ירוק", עו"ד יניב יעקב, תמך גם הוא בחשיבות בדיקות הרכב והדגיש כי הצלת חיים חייבת לבוא לפני שיקולים כלכליים. יעקב הציע לייעל את הליך הרישוי במקום להפחית את תדירותו, ולהתמקד במיוחד ברכבים בסיכון גבוה.

עינת סגל, מנהלת אגף הרכב במשרד התחבורה, ניסתה להרגיע את החששות וציינה כי תהליך קבלת ההחלטה נמצא עדיין בשלבי עבודת מטה. לדבריה, במשרד רואים חשיבות רבה בצמצום הבירוקרטיה, אך לא על חשבון בטיחות הציבור. סגל הוסיפה כי נשקלת האפשרות לאמץ את "המודל הספרדי" של רישוי הדרגתי, לפיו רכבים חדשים יעברו בדיקות בתדירות נמוכה יותר, בעוד שרכבים ישנים (מעל 9 שנים) ימשיכו להיבדק מדי שנה.

עם זאת, בדיון עלו טענות קשות בנוגע ליכולת האכיפה של המשטרה. סנ"צ סימונה זילבר, היועצת המשפטית של אגף התנועה במשטרה, ציינה כי יש מחסור חמור בבוחני תאונות דרכים וכי בכל שנה אלפי דו"חות בגין ליקויי רכב מתבטלים בשל התיישנות. לדבריה, כל שינוי ברגולציה חייב להתבצע במקביל לשיפור משמעותי ביכולת האכיפה.

רונן לוי, נציג איגוד המוסכים, הציג נתון מדאיג במיוחד שלפיו כ-800 אלף רכבים נוסעים בכבישי ישראל עם ליקויים בטיחותיים חמורים, כולל בעיות בבלמים וצמיגים שחוקים. לטענתו, הפחתת תדירות הטסטים עלולה להחריף את המצב, שכן רבים מהליקויים אינם גלויים לעין ללא בדיקות מקצועיות.

בתום הדיון ביקש יו"ר הוועדה ביטון ממשרד התחבורה להמשיך בבדיקה מעמיקה יחד עם משרדי האוצר והגנת הסביבה. הוא הדגיש כי חשוב למצוא איזון ראוי בין הרצון להקל על הציבור לבין הצורך להבטיח את בטיחות משתמשי הדרך. עוד המליץ למכוני הרישוי לשפר את השירות באמצעים טכנולוגיים כדי לקצר את זמני ההמתנה. הוועדה צפויה לקיים דיון מעקב נוסף לאחר שמשרד התחבורה יסיים את עבודת המטה בנושא.

טסט רישוי רכב אגרה משרד התחבורה

 צבע אדום

00:00
00:00
art