דו"ח בינלאומי קובע: הרכב הבא שלכם כנראה יהיה חשמלי

דו"ח חדש של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה קובע: רכבים חשמליים שומרים על קצב צמיחה גבוה, עם תחזית ל־40% מכלל המכירות עד 2030 — ולסין יש תפקיד מכריע

דו"ח בינלאומי קובע: הרכב הבא שלכם כנראה יהיה חשמלי
רכב חשמלי בטעינה צילום: רוני נאק

יותר מרכב אחד מכל ארבעה שיימכרו בעולם בשנת 2025 יהיה רכב חשמלי — כך עולה מדו"ח חדש של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה (IEA). על פי התחזית, אם מגמת הצמיחה תימשך, רכבים חשמליים יהוו מעל 40% מכלל המכירות הגלובליות עד סוף העשור.

דו"ח Global EV Outlook 2025, שפורסם ב-electrek, מצביע על כך ששוק הרכב החשמלי ממשיך לצבור תאוצה, גם על רקע לחצים כלכליים בענף הרכב. בשנת 2024 נמכרו בעולם 17 מיליון רכבים חשמליים – שיא חדש שהביא את נתח השוק הגלובלי לראשונה למעל 20%.

המגמה נמשכה גם ברבעון הראשון של 2025, עם זינוק של 35% במכירות בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בכל השווקים המרכזיים נרשמו שיאי מכירות חדשים.

סין מובילה, ארה"ב מדביקה, אירופה נבלמת

סין ממשיכה להוביל את מרוץ הרכב החשמלי בפער משמעותי: כמעט מחצית מהמכוניות שנמכרו במדינה בשנת 2024 היו חשמליות — יותר מ־11 מיליון כלי רכב. לשם השוואה, זהו מספר גבוה מכלל המכירות העולמיות לפני שנתיים בלבד.

החדירה המרשימה של רכבים חשמליים נרשמה גם בשווקים מתפתחים באסיה ודרום אמריקה, שם זינקו המכירות ביותר מ־60% בשנה החולפת.

בארצות הברית, נרשם גידול של כ־10% במכירות רכב חשמלי לעומת השנה הקודמת. כיום, רכבים חשמליים מהווים מעל 10% מהמכירות החדשות בארה"ב.

לעומת זאת, באירופה נרשמה בלימה: עם צמצום ההטבות הממשלתיות, נתח השוק של רכבים חשמליים נותר יציב סביב 20%, ללא צמיחה מהותית.

מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה, פתיח בירול, מסר כי "הנתונים מראים שלמרות אי-ודאויות רבות, המכירות ממשיכות לשבור שיאים — עם השלכות רחבות על תעשיית הרכב הבינלאומית".

אחת הסיבות המרכזיות לעלייה בביקוש היא ירידת מחירים. בשנת 2024 ירד המחיר הממוצע של רכב חשמלי, בעקבות תחרות גוברת וירידה במחירי הסוללות.

בסין, שני שלישים מהמכוניות החשמליות שנמכרו היו זולות יותר ממכוניות בנזין — גם ללא סבסוד ממשלתי. עם זאת, בארה"ב ובגרמניה המחיר ההתחלתי של רכב חשמלי עדיין גבוה בכ־30% ו־20% (בהתאמה) לעומת רכב בנזין.

אבל בתפעול השוטף — החשמל מנצח. גם אם מחירי הנפט ירדו ל־40 דולר לחבית, העלות הכוללת של טעינת רכב חשמלי בבית עדיין נמוכה בכחצי מהוצאות הדלק לרכב רגיל באירופה.

הדו"ח מדגיש גם את השפעתה ההולכת וגוברת של סין על השוק הגלובלי. כ־20% מהרכבים החשמליים שנמכרו ב־2024 ברחבי העולם היו מיובאים – כאשר סין לבדה אחראית ל־1.25 מיליון מהם. ייצוא זה הביא לירידת מחירים גם בשווקים מתפתחים.

המהפכה לא נעצרת ברכבים פרטיים: מכירות משאיות חשמליות זינקו ב־80% בשנה האחרונה, וכעת הן מהוות כמעט 2% משוק המשאיות העולמי. רוב העלייה נרשמה בסין, שם כבר כיום משאיות כבדות חשמליות זולות יותר לתפעול ממשאיות דיזל, למרות עלות רכישה גבוהה יותר.

לצד תחזיות הרכב, הדו"ח מדגיש את החשיבות של ייצור חשמל עצמאי לבתים, במיוחד באזורים הסובלים מהפסקות חשמל חוזרות. שילוב של פאנלים סולאריים עם מערכת אגירת חשמל הפך לפתרון מומלץ. שירותים כמו EnergySage מציעים תיווך בין בעלי בתים לבין מתקינים אמינים ומוזלים – אך פרטים מסחריים אלו נותרו כתוספת שיווקית ואינם חלק מהדו"ח הרשמי.

רכב חשמלי

 צבע אדום

art