קונים רכב חשמלי? אלו המקומות שיהיה אסור לכם להיכנס
מערכת הביטחון החלה לדון באפשרות להגביל כניסת רכבים סיניים למתקנים רגישים. אין זו הפעם הראשונה שהנושא עולה על סדר היום, ובחלק מהבסיסים כבר ניתנה הוראה מפורשת למנוע כניסה של רכבים כאלו
ההצלחה של המכוניות הסיניות בישראל לא מותירה את מערכת הביטחון אדישה. בשנים האחרונות זינקה הפופולריות של רכבים מתוצרת סין, עד שכיום כמעט חמישה אחוזים מכלל הרכבים על כבישי הארץ הם סיניים. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, רבע מהרכבים שיובאו לישראל בשנת 2024 יוצרו בסין - לא רק רכבים של מותגים סיניים, אלא גם דגמים יפניים ואפילו רכבי טסלה.
אבל ע"פ הפרסום בחדשות 12, העלייה המשמעותית הזו מדליקה נורה אדומה בקרב אנשי הביטחון, שמתריעים מפני סיכון פוטנציאלי שמגיע ישירות מהמכוניות. הסיבה לכך היא שילוב מתקדם של חיישנים, תוכנה וקישוריות - שלדברי מומחים, עלול להפוך כל רכב למכשיר איסוף מידע נייד. עודד ואנונו, ראש תחום חולשות בצ'ק פוינט, מבהיר לחדשות 12, "רכב זה בעצם שרת עם תוכנה. בתוכנה אין דבר כזה הרמטי - תמיד אפשר לייצר או לנצל חולשות".

למרות שסין אינה מוגדרת כמדינת אויב, גורמים ביטחוניים מזכירים את קשריה ההדוקים עם איראן וגורמים עוינים נוספים. "סין הייתה מעורבת בסיוע לאיראן להימנע מסנקציות אמריקניות", אמר שגריר ישראל בארה"ב יחיאל לייטר, והוסיף: "אנחנו לא רוצים לראות את סין פועלת לצד מי שמאיימים על קיומנו".
בתוך כך, החלה מערכת הביטחון לדון באפשרות להגביל כניסת רכבים סיניים למתקנים רגישים. אין זו הפעם הראשונה שהנושא עולה על סדר היום, ובחלק מהבסיסים כבר ניתנה הוראה מפורשת למנוע כניסה של רכבים כאלו. ד"ר שחר סומין מאוניברסיטת בר אילן הסבירה כי חיישני הרכב מסוגלים לאגור מידע שיכול להצביע על דפוסי תנועה של קצינים ואף לחשוף אירועים ביטחוניים חריגים. לדבריה, "אפשר להבין מתי אדם נמצא או לא נמצא - ומתי יש יציאה מהשגרה. זו נקודת תורפה משמעותית".
כיום אין עדיין מדיניות ממשלתית ברורה בעניין. במשרד הביטחון לא הוצאו הנחיות רשמיות, גם כאשר רכבים סיניים שוהים במתחמים צמודים לצבא. בגופים ביטחוניים אחרים, כמו המשטרה, נבחנת האפשרות לקבוע מגבלות. בשלב זה, האיום נבחן - אך טרם גובשה מדיניות סדורה להתמודדות עמו.
