אוטובוסים מסוכנים: עלייה דרמטית במעורבות בתאונות דרכים קטלניות

108 כלי רכב כבדים – משאיות מעל 3.5 טון ואוטובוסים היו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות בשנת 2024 לעומת 81 כלי רכב כבדים שהיו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות בשנת 2023 – עליה של 33%

אוטובוסים מסוכנים: עלייה דרמטית במעורבות בתאונות דרכים קטלניות
אילוסטרציה צילום: תיעוד מבצעי מד"א

108 כלי רכב כבדים – משאיות מעל 3.5 טון ואוטובוסים היו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות (תאונה שלפחות אדם אחד נהרג בה) בשנת 2024 לעומת 81 כלי רכב כבדים שהיו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות בשנת 2023 – עליה של 33%, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס. מהנתונים עולה כי שנת 2024 הייתה השנה השנייה הגרועה בעשור האחרון. 

מעל 1,250 כלי רכב כבדים מעורבים בתאונות דרכים בכל שנה (מעל שלושה בכל יום בממוצע). קרוב למאה כלי רכב כבדים בממוצע מעורבים בכל שנה בתאונות דרכים קטלניות, תאונות עם הרוג אחד לפחות. 320 כלי רכב כבדים מעורבים בכל שנה בממוצע בתאונות דרכים קשות.

ירושלים בראש, תל אביב-יפו שניה

512 כלי רכב כבדים (משאיות מעל 3.5 טון ואוטובוסים) היו מעורבים בתאונות דרכים בכבישים עירוניים בשנת 2024, מהם 32 כלי רכב כבדים שהיו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות (לפחות הרוג אחד) ו-180 כלי רכב כבדים היו מעורבים בתאונות קשות.

91 כלי רכב כבדים (משאיות מעל 3.5 טון ואוטובוסים) היו מעורבים בתאונות דרכים בירושלים במהלך שנת 2024, ארבעה כלי רכב כבדים היו מעורבים בתאונות קטלניות (לפחות הרוג אחד בתאונה) ו-40 היו מעורבים בתאונות קשות. 1,218 כלי רכב כבדים היו מעורבים בתאונות דרכים במהלך העשור האחרון (2024-2015) בעיר, 40 היו מעורבים בתאונות קטלניות שבהן נהרג לפחות אדם אחד ו-384 כלי רכב כבדים היו מעורבים בתאונות דרכים קשות.

77 כלי רכב כבדים (משאיות מעל 3.5 טון ואוטובוסים) היו מעורבים בתאונות דרכים בתל אביב יפו במהלך שנת 2024, חמישה כלי רכב כבדים היו מעורבים בתאונות קטלניות (לפחות הרוג אחד בתאונה) ו-26 היו מעורבים בתאונות קשות. 1,192 כלי רכב כבדים היו מעורבים בתאונות דרכים במהלך העשור האחרון (2024-2015) בעיר, 52 היו מעורבים בתאונות קטלניות שבהן נהרג לפחות אדם אחד ו-315 כלי רכב כבדים היו מעורבים בתאונות דרכים קשות.

אוטובוסים ומשאיות מעורבים יותר בתאונות קטלניות מרכב פרטי

משק התובלה היבשתית במדינת ישראל צמח בשנים האחרונות בקצב מואץ, בעקבות הצמיחה הכלכלית והעלייה המתמדת בביקושים למוצרי צריכה. כ-90% מהסחורות בישראל מובלות באמצעות משאיות בעיקר בהיעדר מענה מספק באמצעות רכבות משא . ענף ההובלה הוא בעל חשיבות אסטרטגית למשק, בהיותו חוליה מרכזית בשרשרת הייצור והתעשייה של כל הענפים, ויש לו חשיבות גם מההיבט הביטחוני. על פי נתונים רב-שנתיים, מעורבותם של משאיות ואוטובוסים בתאונות דרכים בישראל - ובפרט כאלה שיש בהן פצועים קשה או הרוגים גבוהה, גם ביחס לסוגים אחרים של כלי רכב וגם ביחס למדינות מפותחות אחרות.

מספר התאונות החמורות במעורבות משאיות או אוטובוסים גבוה בהשוואה לסוגי רכב אחרים. המסה הגדולה יותר של כלי הרכב האלו גורמת להשלכות חמורות יותר בעת תאונה. זאת ועוד, אוטובוסים נעים בסביבה רוויה בהולכי רגל ומשתמשי דרך פגיעים אחרים, והדבר מגביר את מעורבותם בתאונות חמורות.

ביחס לנסועה, שיעורי ההרוגים בתאונות במעורבות משאית כבדה גבוהים פי שלושה משיעורי ההרוגים בתאונות עם רכב פרטי ופי שנים משיעורי ההרוגים במעורבות משאית קלה.

ביחס לנסועה, שיעורי ההרוגים בתאונות במעורבות אוטובוס כבד גבוה פי שישה ושיעור הפצועים קשה גבוה פי חמישה בהשוואה לרכב פרטי. 

רוב התאונות הקטלניות והקשות במעורבות אוטובוסים מתרחשות בדרכים עירוניות, בעוד שרוב התאונות הקשות והקטלניות במעורבות משאיות מתרחשות בדרכים בינעירוניות.

תאונות אוטובוס

 צבע אדום

art