בדרך לבית הספר: כך הכלים החשמליים הפכו למלכודת קטלנית עבור ילדים ובני נוער

בשנת 2024 נרשמה עלייה של כ-50% במספר הנפגעים בכלים חשמליים לעומת שנת 2020, בעיקר בקרב פצועים קשה | מנכ״ל הרלב״ד: ״פעולה מערכתית הכוללת אכיפה מוגברת היא הכרחית, ואנו עובדים בדיוק בכיוון הזה, ואנחנו נדאג להגביר את ההסברה סביב הסכנות״

בדרך לבית הספר: כך הכלים החשמליים הפכו למלכודת קטלנית עבור ילדים ובני נוער
זירת התאונה צילום: תיעוד מבצעי מד"א

לפי נתוני הרלב״ד לשנת 2024, משתמשי קורקינטים ואופניים חשמליים מהווים כ־9% מכלל הנפגעים קשה בתאונות דרכים 277 בני אדם, מתוכם 20 שנהרגו. מדובר בכ־5% מסך ההרוגים בתאונות דרכים באותה שנה.

בהשוואה לשנת 2020 נרשמה עלייה של כ־50% במספר הנפגעים מכלים חשמליים, בעיקר בקרב פצועים קשה. את עיקר הפגיעות רושמת קבוצת הגיל 15-19, המהווה 21% מהנפגעים החמורים. בקבוצה זו נרשם זינוק חד: מ־20 נפגעים בשנת 2020 ל־59 בשנת 2024 כמעט פי שלושה.

גם בקרב הולכי רגל בולטים נתונים מדאיגים. מעל גיל 65 מהווים יותר ממחצית מהנפגעים קשה 76 מתוך 144 נתון שממחיש את פגיעותם הגבוהה של קשישים.

מוקדי הסיכון המרכזיים נמצאים בתל אביב-יפו, שם נרשמו 316 פצועים קשה והרוגים בחמש השנים האחרונות פי שישה לעומת פתח תקווה (53). מספרים גבוהים נרשמו גם בערים נוספות בגוש דן: חולון (44), רמת גן (41) וראשון לציון (38). רוב ההיפגעות החמורה מתרחשת בכבישים עירוניים, אך כ־13% ממנה מתועדת דווקא בדרכים בין־עירוניות.

ברלב״ד מזהירים: ״במהלך חמש השנים האחרונות נפגעו קרוב ל־18 אלף ילדים ובני נוער בגיל בית ספר בתאונות דרכים במהלך שנת הלימודים. השימוש הגובר בכלים חשמליים לצד רכיבה ללא קסדה, מהירות מופרזת ואי־ציות לחוקי התנועה עלולים להסתיים באסון. שמירה על כללי הבטיחות מצילה חיים״.

מנכ״ל הרלב״ד, גלעד כהן, הוסיף: ״אנחנו פועלים להרחבת ההסברה והאכיפה. מדובר בכלים קטלניים, ויש להגביר את המודעות והפיקוח בשטח״.

בעבר רוב הפגיעות נרשמו בקרב רוכבי אופניים חשמליים (78% מהנפגעים בשנת 2020), אך כיום כ־50% מהנפגעים הם רוכבי קורקינט חשמלי נתון הממחיש עד כמה התופעה התרחבה וכיצד הסכנה גולשת גם לכלי זה.

קורקינט חשמלי הרלב"ד

 צבע אדום

art