הדרייברים יהפכו לחוקיים? זה הצעד של משרד התחבורה

משרד התחבורה אישר מהלך שצפוי לשנות את שוק ההסעות בישראל • השירות החדש עשוי להתחיל כבר ברבעון הראשון של 2026, אך מעורר חששות בקרב נהגי המוניות

הדרייברים יהפכו לחוקיים? זה הצעד של משרד התחבורה
אילוסטרציה צילום: שאטרסטוק

לפני כשלושה חודשים בשקט ומתחת לרדאר, משרד התחבורה נתן את האישור הרשמי להכנסת חברת ההסעות הבינלאומית "אובר" לישראל. כך פורסם היום (שלישי) ב-N12. עם זאת, עדיין לא ברור אם המהלך ייצא לפועל, לאור השפעת לובי נהגי המוניות בפריימריז בליכוד, במיוחד בתקופת בחירות.

בדיון פנימי במשרד התחבורה הוחלט להעניק לרשות התחבורה הציבורית סמכות לקדם את המהלך - והשירות עשוי להתחיל לפעול כבר ברבעון הראשון של 2026.

לצורך ניהול התהליך מונה מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, לעמוד בראש צוות ייעודי שיבחן את כל ההיבטים של כניסת החברה: מהשפעתה על מערך התחבורה הציבורית, דרך ההתמודדות עם נהגי המוניות, ועד סוגיות כלכליות ורגולטוריות.

לאחרונה הסתיימו הדיונים בין הצוות המקצועי לאגף אסטרטגיה וכלכלה, וכעת נבחנות ההשלכות האפשריות. זאת, לאחר שנים שבהן ניסיונות להכניס את "אובר" לישראל נבלמו - בעיקר עקב כוחם של לובי נהגי המוניות בהתפקדויות לליכוד, שהפך אותם לשחקן פוליטי והקפיא כל ניסיון לרפורמה בענף.

כניסתה האפשרית של "אובר" צפויה לעורר סערה בשוק התחבורה המקומי - בין אלו שיראו בכך הזדמנות לשיפור השירות ולהוזלת מחירים, לבין המתנגדים החוששים לפגיעה בנהגי המוניות ובמערך הקיים.

המהפכה של אובר

"אובר" היא חברת הסעות בינלאומית שפועלת ביותר מ־70 מדינות, ומבוססת על אפליקציה פשוטה לשימוש. באמצעות האפליקציה ניתן להזמין נסיעה פרטית במהירות, לעקוב אחרי מיקום הנהג, לשלם ישירות באפליקציה, וגם לדרג את הנהג והשירות. המודל של אובר, שמכונה לעיתים "שיתוף נסיעות", מבוסס על נהגים פרטיים שמציעים את שירותיהם, לצד נהגים מקצועיים, ובכך היא נתפסת כחלופה למוניות המסורתיות ולעיתים גם כזולה יותר.

במדינות רבות אובר חוללה מהפכה של ממש בענף התחבורה, אך כניסתה לוותה לא אחת במאבקים משפטיים ופוליטיים מול איגודי המוניות. בישראל ניסיונות קודמים להכניס את השירות נתקלו בהתנגדות חריפה מצד לובי נהגי המוניות, וכעת ההחלטה לאשר אותה מחדש עשויה לשנות את כללי המשחק.

הדרייברים החרדים אובר (uber) משרד התחבורה

 צבע אדום

art