חמישה אזרחים ותיקים נפגעים בכל יום בתאונות דרכים

חמישה אזרחים ותיקים נפגעים בכל יום בתאונות דרכים – עליה של 25% בהרוגים בשנת 2024 בהשוואה ל-2023

חמישה אזרחים ותיקים נפגעים בכל יום בתאונות דרכים
תאונה צילום: כבאות והצלה

95 אזרחים ותיקים בגילאי 65 ומעלה נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2025 – עליה של 25% בהשוואה למספר הוותיקים שנהרגו בתאונות דרכים בשנת 20203, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס. הנתונים מתפרסמים לרגל אירועי חודש האזרח הוותיק המתקיים בחודש אוקטובר.

מהנתונים עולה כי 1,905 אזרחים ותיקים (65+) נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2024, מעל חמישה נפגעים בכל יום בממוצע, מהם 550 נפצעו קשה – יותר מאחד בכל יום בממוצע.

72% נפגעו בכבישים עירוניים -הירושלמים במקום הראשון והגרוע

1,905 אזרחים ותיקים נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2025 כאשר 1,372 מהם נפגעו בתאונות דרכים בכבישים עירוניים – 72% מכלל האזרחים הוותיקים שנפגעו בתאונות דרכים בשנת 2024.

52 אזרחים ותיקים נהרגו בתאונות דרכים בכבישים עירוניים בשנת 2024 ו-414 נפצעו קשה.

146 אזרחים ותיקים בגילאי 65 ומעלה, נפגעו בתאונות דרכים בירושלים בשנת 2024, שבעה מהם נהרגו ו-56 נפצעו קשה. 1,494 אזרחים ותיקים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון (2024-2015) בעיר, 34 מהם נהרגו ו-463 נפצעו קשה.

117 אזרחים ותיקים בגילאי 65 ומעלה, נפגעו בתאונות דרכים בחיפה בשנת 2024, שבעה מהם נהרגו ו-56 נפצעו קשה. 1,494 אזרחים ותיקים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון (2024-2015), 34 מהם נהרגו ו-463 נפצעו קשה. 

כיצד ניתן לצמצם את ההיפגעות בתאונות דרכים

הליכה ברגל טומנת בחובה יתרונות רבים והיא אמצעי הניידות המרכזי והעיקרי של אזרחים ותיקים, אך לצד זאת הם חשופים יותר להיפגעות בתאונת דרכים.

האזרחים הוותיקים מהווים כ-12% מכלל האוכלוסייה בישראל ושיעורם באוכלוסייה עשוי להגיע ל-14% בשנת 2040. ההיפגעות שלהם בתאונות דרכים נמצאת במגמת עליה בעשור האחרון והם נמצאים בסיכון מוגבר. 

הסיכון להיפגעותם בתאונות דרכים גבוה יחסית בין השאר בשל שינויים וירידה יכולות הקוגניטיביות, שמתרחשות עם השנים. יכולתם של אנשים בגיל השלישי להתמודד עם פגיעות פחות טובה משל אנשים צעירים ולכן חומרת הפגיעה שלהם עלולה להיות קשה יותר.

השינויים במערכות הראייה, התפיסה והקשב, אשר מאפיינים את תהליך ההזדקנות הטבעי, לצד הפגיעות הפיזית בגיל המבוגר, משפיעים ישירות על בטיחותם של אזרחים ותיקים, כנהגים וכהולכי רגל. אזרחים ותיקים, כמו גם שאר האוכלוסייה, לא תמיד מודעים להיתדרדרות ביכולות בגיל המבוגר ולכן לא מווסתים את אופן התנהגותם בכביש בהתאם.

כדי לצמצם את היפגעותם הגבוהה בתאונות דרכים יש להפחית את מהירות הנסיעה באזורי סיכון לאזרחים ותיקים. ככל שמהירות הנסיעה גבוהה יותר כך גדל הסיכוי להתרחשות תאונה עם פצועים והרוגים. לכן יש למתן את מהירות הנסיעה ברחובות, להגביר את הנראות של מעברי החציה, להגביר את האכיפה באותם אזורי סיכון ולחזק את ההסברה והמודעות בקרב האזרחים הוותיקים.

תאונות דרכים

 צבע אדום

art