הסכנה של החורף: העיר המסוכנת ביותר לנהגים
לקראת המעבר לשעון החורף מתברר כי בשנת 2024 נרשמה עלייה של שלושה הרוגים ושלושה עשר אחוזים במספר הנפגעים בתאונות בכבישים רטובים ובוציים
עם הכניסה לשעון החורף בלילה שבין עשרים וחמישה לעשרים ושישה באוקטובר מפרסמת עמותת אור ירוק נתונים מדאיגים על היקף תאונות הדרכים בכבישים רטובים ובוציים. החשכה המוקדמת, הירידה בטמפרטורות והגשמים הראשונים הופכים את הנהיגה למסוכנת במיוחד. בשנת 2024 נהרגו עשרים ושישה בני אדם בתאונות מסוג זה שלושה יותר מבשנה הקודמת.
מהנתונים המבוססים על דו"חות הלמ"ס עולה כי שמונה מאות חמישים ושמונה בני אדם נפגעו בתאונות בכבישים רטובים ובוציים בשנת 2024 לעומת שבע מאות חמישים ושבע בשנת 2023 עלייה של שלושה עשר אחוזים.
גם במספר הפצועים קשה נרשמה עלייה חדה מאה ואחד עשר נפגעים לעומת תשעים ושלושה בשנה הקודמת עלייה של תשעה עשר אחוזים. בממוצע נפגעים מדי שנה כאלף בני אדם בתאונות מסוג זה מהם עשרים ושלושה נהרגים ומעל מאה נפצעים קשה.
מהנתונים עולה כי חיפה מדורגת בראש רשימת הערים עם מספר הנפגעים הגבוה ביותר בתאונות בכבישים רטובים ובוציים. בעיר נפגעו בשנת 2024 שישים בני אדם מהם אחד נהרג ואחד נפצע קשה. אחריה מדורגות ירושלים עם שלושים ושישה נפגעים תל אביב יפו עם עשרים ואחד פתח תקווה עם תשעה עשר ונתניה עם שבעה עשר. ערים נוספות שבהן נרשמו תאונות דומות הן ראשון לציון אשדוד חדרה באקה אל גרביה הרצליה ונוף הגליל.
בקרב כלל הערים נרשמה עלייה של עשרה אחוזים במספר הנפגעים בתחום העירוני לעומת השנה הקודמת. בעשור האחרון נהרגו מאות בני אדם בתאונות מסוג זה כאשר חיפה ירושלים ותל אביב נחשבות לערים המסוכנות ביותר לנהיגה בחורף.
עמותת אור ירוק מזכירה כי המרווחים הגדולים בין הגשמים בחורף הישראלי גורמים לכך שכמעט כל גשם הופך לגשם ראשון המאופיין בסכנת החלקה מוגברת. שילוב של שמן אבק ומים יוצר שכבה חלקלקה על פני הכביש שמסכנת נהגים. אחת הדרכים לצמצם את הסיכון היא תחזוקת כבישים טובה יותר ושימוש באספלט שמאפשר ניקוז מהיר של מי הגשמים.
