הניסוי לא צלח: סופו של כביש הבטון היחיד בישראל

נתיבי ישראל השלימה את כיסוי כביש 3 באספלט בין לטרון לצומת נחשון, מסיימת ניסוי ראשון וייחודי בארץ בן 20 שנה • מה גרם לו להיכשל

הניסוי לא צלח: סופו של כביש הבטון היחיד בישראל
סלילת כביש, אילוסטרציה צילום: יעקב נחומי, פלאש 90

צוותי חברת נתיבי ישראל השלימו בשבועות האחרונים את כיסויו של כביש 3 בקטע שבין לטרון לצומת נחשון, באספלט טרי - לראשונה מאז נבנה בשנת 2000.

כך הסתיים הניסוי שהחל אז בשימוש בבטון לבניית כבישים בישראל, במקום בניית בסיס חצץ דחוס ואספלט, טכנולוגיה שכבר נפוצה בארה”ב ובאירופה.

את הפרויקט המקורי ביצעה עבור מע״צ כפי שנקראה אז החברה הלאומית לדרכים - חברת שפיר, שהקימה במקום מפעל בטון לבניית קטע של כ-4 קילומטרים בין צומת לטרון לבקוע, סמוך לצומת נחשון.

כבישי בטון יקרים יותר לבנייה, אך בנייתם מהירה יותר ואינם זקוקים לתחזוקה כמו חידוש האספלט כל כמה שנים. הם גם פחות רגישים לשפיכת נוזלים כמו שמן, ומקדם החיכוך שלהם נמוך יותר, מה שמקטין את צריכת הדלק.

עם זאת, כל תיקון בכביש כזה מחייב החלפת שטחי בטון, מה שמצריך סגירת הכביש לזמן ממושך. בנוסף, הנסיעה עליהם רועשת יותר וחלקה יותר בימים גשומים.

בנתיבי ישראל החליטו להפוך את הכביש לקטע ניסוי בלבד, מבלי לסלול כבישים נוספים מבטון. מעבר לבניית כבישים מבטון היה מחייב גם שינוי בשיטות העבודה של החברה, והספקים היו נדרשים להיכנס לתחום הבטון או להיות מוחלפים.

בסיכומו של דבר, בחברה קבעו כי השחיקה בכביש הייתה גבוהה מהצפוי, בשל העובדה שמדובר בכביש מרכזי בשפלה עם תנועת משאיות רבה. במקום לשחזר אותו בבטון אחרי 20 שנה, הוחלט להסיר את השכבה העליונה ולסלול מעליה אספלט - פרויקט שהושלם לאחרונה.

כרגע אין בנתיבי ישראל כוונה לסלול כבישי בטון נוספים.

נתיבי ישראל לטרון בטון ניסוי

 צבע אדום

art