מהפכה במחירי הובלות בישראל

הטכנולוגיה החשמלית נכנסת להובלות – ויחד איתה מודל כלכלי חדש שמוזיל מחירים ומאתגר את החברות להתייעל ולהתאים את עצמן לעתיד התחבורתי

מהפכה במחירי הובלות בישראל
הובלות צילום: סטארט מובינג

מהפכה במחירי הובלות!

הפתרון העתידי, רכב חשמלי זהו הטרנד היצירתי, מסתמן כפתרון מוזל ביותר.

הרצון למחירי הובלה טובים יתר מאלץ את בעלי העסקים להשתמש ברכבים חשמליים להובלות האם זה ניכר כבר מחלק מחברות ההובלה?

מהו החיסכון של אותם חברות הובלות בשינוע של רכב חשמלי להובלה?

האם כלל החברות מבינות את היתרון? כאן בכתבה זו ננסה לענות על הצרכים המשתנים.

יתרונותיו של רכב חשמלי בהובלות הם ידועות ואחד מהם הוא עלות תפעול נמוכה של דלק ותחזוקה שוטפת של טיפולים, ואחזקה כללית.

מדוע אנו לא רואים את המגמה פורצת זה עדיין מתעכב עלות רכישה של רכבים חשמליים להובלות היא החסם העיקרי בעיכוב חברות הובלה רבות לעבור לשינוי המיוחל.

מדינת ישראל פועלת במדיניות של העלאת מיסים על רכב חשמלי מתוקף הצורך במיסים, בשנת 2024 היה כ 35 % וכנראה לא יישאר כך.

מדיניות המס לשנת 2025/6 תהיה בעוכרי הרכבים החשמליים והיא תעלה ל 80 % זהו מכה לא פשוטה בחישוב נקודת האיזון להובלות ברכב חשמלי.

שאלנו את מנכ"ל סטארט מובינג, איתן צדקה האם הוא צופה לראות גם השנה יותר רכבים חשמליים להובלות, אכן כן אך קצב הגדילה יהיה נמוך בכ 50% משנת 2025, ופחות משנת 2024 שבה חברות רק התחילו להתעניין בחלופה המוצעת להם עם משאיות חשמליות.

אך לדעתו אין מנוס מרכישה של משאית חשמלית, ואם בעבר רכב חשמלי היה רק תוספת לרכבים ממונעי דיזל ובנזין כיום המצב שונה, חברות הובלה מעדיפות קודם כל לשלוח את הרכב החשמלי שברשותם עבור הובלות למרחקים ארוכים ולתגבר עם רכב ממונע בנזין.

עניין זה מובן לכל וגם לבעלי חברות הובלה, יחד עם זאת אנו צופים ירידה בביקוש בגלל מדיניות המס העכשווית והלא ברורה של מדינת ישראל לעודד תחבורה נקיה, מכך אנחנו מסיקים שלא תהיה צמיחה גדולה של רכבים חשמליים כפי שצפינו וראינו בעבר.

מאידך קצת בשורות מעודדות, לאחרונה נכנסו חברות ליסינג רבות לשוק המצומצם הנ"ל והחלו להציע עסקאות רכב חשמלי להובלות לחברות בתחום, מה שבעבר נשכח ולא היה קיים כלל, אך הריבית הפריים היא 6 % ותשלום על הריבית עדיין גבוהה יותר מ 9%  בשוק הישראלי לכן עדיין אין נהירה לרכבים כאלו, אך המגמה בעליה.

מה בדיוק השימושים להובלות ברכב חשמלי כיום:

הובלות קטנות על ידי ריקשות לא בטוות זהו ענף שבר צץ כי הרכבים הללו זולים מאד ונמצאו יעילים בזריזות ובחניה בכל מקום ללא דוחות.

המחיר של הובלה כזו יהיה זול יותר מהחלופות כי אין למוביל שום עלות נוספת חוץ מזמן עבודה והגעה, בדרך כלל נמצא אותם בערים כמו תל אביב וירושלים, כי המרחקים קצרים ומתאימים בדיוק לסוג ההובלה.

כמה המחיר של הובלות ברכב חשמלי זול יותר?

עלות הדלק הוא החיסכון המשמעותי ביותר כאן, אם ננסה להפריד את החיסכון בעלות האחזקה מול מימון של משאית חשמלית ונצא מהנחה שעלות אחזקה של משאית ממונעת בנזין היא זהה לעלות המימון אזי הפער הוא רק בדלק.

אז חברת הובלות שברשותה סניף בתל אביב וכרגע מוזמנת להובלה בירושלים מחיר הדלק הוא עצום כ 600 ₪ חיסכון, כך ניתן ליצר יותר עבודה ולהוריד מחיר בהובלות ועדיין לשמור על אותן רווח תפעולי.

בלי קשר יש לקחת את ההיצע וביקוש כחלק מהתהליך אך במקרים של תקופות הקיץ העמוסות, המחיר יקנה לחברה את היכולת להיות אטרקטיבים במחיר עד כ 20% זול יותר מהמתחרים ( בעיקר שהמרחק גדול).

בחישוב כללי, מחיר הובלות דירה בישראל נע בין 700 ל-5,500 ש"ח לדירות גדולות, כך שהמחיר יהיה כ 4200 ₪ לצרכן הסופי שזוהי בשורה של ממש ועדיין להיות באותו שולי רווח כמו קודם ללא רכב חשמלי.

לכן חברות הובלה עם מוניטין אכן מציעות מחירים תחרותיים בעקבות השינוי שחל באנרגיה החשמלית.

מה נקודת האיזון בכדאיות של הובלות ברכב חשמלי?

התלות העיקרית מתחלקת לכמה פרמטרים.

עלות תפעול, עמדות טעינה למשאיות/בעסק/ ציבוריות, משך זמן הטעינה ( זמן שווה כסף).

אם הערכנו כי העלויות של רכבים חשמליים משתלמות בטווח הארוך, שאלנו את חברת charging-point צריך לקחת בחשבון האם ניתן לתפעל אותם בעסק זמני טעינה, עמדות טעינה נוחות ולקחת בחשבון שאם לא מטעינים אין יכולת להוביל ולבצע שינוע של דירות.

מהיבט כללי, ישנו חיסכון תפעולי גדול, במיוחד אם החברה תדע לתכנן את הלוגיסטיקה החדשה והשינוי שמביא איתו הרכב החשמלי, זה יכול ליצור ייתרון משמעותי על פני המתחרים ועדיין לשמור על כדאיות.

איזה משאיות חשמליות מתאימות להובלות, או רכבים מסחריים:

מרצדס eSprinter, ניסאן e-NV200, רנו קנגו Z.E.

ישנם גם טנדרים חשמליים:

פורד F-150 Lightning, ריבר R1T, מרצדס EQV.

מהם השיקולים של עסק שמעוניין לרכוש רכב הובלות חשמלי?

טווח, טווח, טווח, אחר כך מחיר, אם השימוש הוא עסקי חשוב לעבור על הטווח אחרת איך תעברו מרחקי נסיעה ארוכים ( לפחות 400 ק"מ בין טעינות).

יכולת נשיאת משקל של לפחות דירה אחת של 5 חדרים, או למה שאתם מתכננים את היעוד העתידי של אותו רכב.

האם ניתן לקבוע כמה החיסכון בעלויות:

ניתן להעריך את החיסכון בכך שאין יותר דלק למול הוצאה כספית גבוהה של רכישה.

אך אם הרכב אמור "לגמוע" ק"מ רבים אזי הרכב משתלם גרידא, קשה לקבוע בכמה ניתן לחסוך עבור הובלות ברכב חשמלי.

ניתן לשער כי בהערכה לא מדויקת חיסכון של 15-25% בעלויות התפעול שמוזנות בעיקר מאי צריכת דלק, שאר העלויות מקזזות מול המימון וההוצאה הכספית הגבוהה ברכישה מול הובלות ברכב דיזל או בנזין.

אם אתם שוקלים הובלה ספציפית, מומלץ לקבל הצעות מחיר מחברות הובלה שונות ולהשוות בין המחירים.

 

הכתבה נכתבה בעזרת, סטארט מובינג.

 צבע אדום

art