מנכ״ל וויז אייר: ״נשקיע מיליארד דולר בישראל, ונכפיל את מספר הקווים״
לאחר פגישת מנכ״ל וויז אייר עם שרת התחבורה, אמרה מירי רגב כי ״חברות התעופה הישראליות הפקיעו מחירים ברגעים הקשים של החברה הישראלית״. בהמשך הבהיר מנכ״ל החברה כי ״ההחלטה עדיין לא סופית״. במקביל, מניות אל על וישראייר נסחרות בירידה
וויז אייר מתכננת להקים בסיס פעילות בישראל כבר באפריל, כך אמר היום חמישי מנכ״ל החברה, יוזף ואראדי, לאחר פגישתו עם שרת התחבורה מירי רגב. בהמשך ואראדי הסתייג וציין כי ״עדיין יש הרבה מגבלות”. בעקבות הדברים מניית אל על ירדה בכ-7%, וישראייר איבדה כ-3%.
רגב ציינה כי עלו בדיון סוגיות שונות סביב הקמת הבסיס, כולל חידוש והרחבת הפעילות בנתב”ג וברמון. ״יש לנו אינטרס גדול להפוך את רמון לשדה פעיל שייתן מענה לתושבי הדרום”, אמרה. עוד הוחלט שהצוותים המקצועיים ימשיכו לנסות לגשר על הפערים הרגולטוריים, ובסוף ינואר תתקיים פגישה נוספת.
בשיחה שקיים עם TheMarker, ואראדי הבהיר כי ההחלטות עדיין לא סופיות: ״אנחנו רואים כאן הזדמנות ומנהלים בדיקה מול משרד התחבורה והשרה רגב. יש מגבלות רבות, וחזרנו לשולחן הדיונים כדי לנסות לפתור אותן”.
לדבריו, ״אנחנו מוכנים להשקיע מיליארד דולר בשלוש שנים. נכפיל את מספר הקווים. כיום יש לנו 21 קווים נוסיף 50 נוספים ונגדיל את הקיבולת עד 2028. זו המחויבות שלנו”. הוא הוסיף כי מאז הסכם ״שמיים פתוחים״ החברה רואה בישראל שוק מוצלח: ״הישראלים אוהבים את המותג שלנו ואנחנו מבינים את הצרכים של הנוסעים כאן”.
רגב אמרה לאחר הפגישה כי ״ישראל מתמודדת עם יוקר מחיה ואנחנו פועלים להוריד אותו גם בענף התעופה. הדרך לכך היא תחרות. רפורמת שמיים פתוחים הוכיחה את עצמה היא שמרה על החברות הישראליות, הורידה מחירים והרחיבה את היעדים”. היא ביקרה את החברות המקומיות: ״ברגעים הקשים הן הפקיעו מחירים, וזה בלתי מתקבל. אנחנו מחויבים להוזיל מחירים, להגדיל היצע ולשפר שירות, ובמקביל לשמור על החברות והעובדים”.
לצדה, ואראדי אמר כי ״אנחנו יכולים לתרום להורדת יוקר המחיה ולהציע טיסות לואו־קוסט”. הוא הוסיף כי בכוונת החברה להמשיך בדיונים עם הצוותים בחודשיים הקרובים כדי לפתור את הסוגיות עד סוף ינואר, בתקווה לפתוח בסיס בישראל באפריל.
לפי המתווה המתגבש, וויז אייר תוכל להפעיל טיסות לכל 140 היעדים שלה בהדרגה כל עוד לא תגדיל את חלקה בנתב״ג מעבר למה שהרגולציה מאפשרת. הרשימה הרחבה אמורה להגדיל תחרות ולהוביל לירידת מחירים. בצד הישראלי לוחצים על החברה להפעיל גם טיסות פנים לאילת.
במהלך המלחמה ביטלה וויז טיסות מספר פעמים, ובעקבות כך הוגשו נגדה תביעות. כשנשאל אם קיבל התחייבות ישראלית בנושא, השיב: ״במהלך 2023–2024 היו אתגרי ביטחון שדרשו החלטות מהירות ויצרו בעיות. בקיץ 2025 רוב הבעיות נפתרו ושיפרנו שירות. לא קיבלתי הבטחות מהמדינה”.
נושא נוסף שנדון הוא האפשרות לטוס מעל עומאן מסלול שמקצר משמעותית את הדרך למזרח הרחוק. ישראל פנתה לעומאן בבקשה לחדש את האישור שהופסק במלחמה. פתיחת המרחב האווירי תקצר את הטיסה לתאילנד בכשעתיים וליעדים בהודו בכשעתיים וחצי. וויז, שלא נחשבת לחברה ישראלית, יכולה להשתמש במסלול הזה. כדי למנוע פגיעה בחברות המקומיות, משרד התחבורה בוחן אפשרות לייצר להן מסלול מקביל.
נושא נוסף הוא ״החופש השביעי״, המתיר לטוס ישירות בין שתי מדינות שאינן מדינת הבית של החברה למשל ישראל ומרוקו. ההסדרה בישראל נמצאת בידי רשות התעופה האזרחית.
במשרד התחבורה נחושים לפתור את כלל הנושאים, גם אם יידרש מהלך חקיקה. הצפי הוא להתנגדות מצד החברות הישראליות ווועדי העובדים.
