התרגלתם להאט לפני מצלמות? בקרוב זה כבר לא יעזור
המשטרה פרסמה מכרז להחלפת מצלמות המהירות הקיימות בכבישים ב־250 מצלמות חדשות, שימדדו מהירות ממוצעת. המידע שייאסף באמצעותן יעבור למשטרה, והאכיפה צפויה להתחיל כבר ב-2026
המשטרה פרסמה מכרז להחלפת מצלמות המהירות הקיימות בכבישים במערכת חדשה למדידת מהירות ממוצעת. בסך הכול יוצבו 250 מצלמות ב-125 מקטעי כביש, והפעלתן צפויה להתחיל כבר ב-2026. בכל מקטע יותקנו שתי מצלמות – אחת בתחילתו ואחת בסופו – ומהירות הנהג תחושב לפי פרק הזמן שבו עבר בין השתיים, בניגוד למדידה הנקודתית הנהוגה כיום.
כיום, רבים ממיקומי מצלמות המהירות מוכרים לנהגים, מה שגורם להם להאט רק לקראתן. לעומת זאת, מדידה של מהירות ממוצעת עשויה להוביל להאטה לאורך כל המקטע. עם זאת, המצלמות החדשות לא יוכלו לאכוף עבירות אור אדום, בניגוד למצלמות א-3 שיוחלפו. כך דווח ב-TheMarker.
היקף המכרז אינו ידוע, אך ההערכות מדברות על מאות מיליוני שקלים. הזכיין שייבחר יתקשר עם המשטרה לשלוש שנים, עם אפשרות להארכה של עד עשר שנים. תפקידו יהיה להעביר למשטרה את כלל הנתונים שייאספו, בעוד הפקת הדוחות תישאר בידי המשטרה. המערכת תעביר שלושה סוגי קבצים: צילום הרכב, תקריב של לוחית הרישוי וקובץ נתונים הכולל זמן, תאריך, מיקום, סוג הרכב וצבעו בהתבסס על פרטי הלוחית.
במכרז נקבע כי המערכות החדשות יצטרכו לפעול בכל תנאי מזג אוויר, ולזהות לוחיות עד מהירות של 200 קמ״ש. האכיפה צפויה להתחיל ברבעון השלישי של 2026.
אכיפה ממוחשבת עשויה להקל על כוח האדם במשטרת התנועה ולהגדיל את היכולת לאכוף עבירות שכיום כ-80% מהדוחות בגינן ניתנים על ידי שוטר ולא באמצעות מצלמות. אכיפה זו מתמקדת במהירות מופרזת, עבירה שקל למדוד, אך היא אינה מטפלת בעבירות אחרות ומסוכנות לא פחות, כמו עקיפה בקו לבן, אי מתן זכות קדימה, התנהגות בריונית בכביש או חציית רמזור אדום.
לפי סקירת הרלב״ד לשנת 2024, מהירות מופרזת דורגה רק במקום הרביעי כסיבה לתאונה חמורה אחרי אי מתן זכות קדימה להולך רגל, אי ציות לרמזור והתפרצות לנתיב. מהירות גבוהה כן מחמירה את תוצאות התאונות, אך אינה הגורם המסוכן ביותר.
בשבוע שעבר החלה משטרת התנועה, בשיתוף הרלב״ד, להפעיל תוכנית אכיפה חדשה בעזרת 234 ניידות שכורות, שיאוישו על ידי מתנדבים וגמלאי משטרה שינוי מגמה לאחר שנים של צמצומים.
לפי דו״ח מבקר המדינה מ-2024, ישראל מפעילה בממוצע ניידת אחת לכל 100 ק״מ, לעומת ניידת אחת לכל 10 ק״מ במדינות ה־OECD. אכיפה מצומצמת זו מוגדרת כאחד הגורמים לעלייה בתאונות הדרכים. מאז תחילת השנה נהרגו 428 בני אדם בכבישים עלייה של 9% מהשנה שעברה ומספר התאונות הקטלניות גדל ב-12%.
